علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین یاد روز حافظ گفت: سخن گفتن از حافظ، ادیبی که آوازه جهانی دارد و شعرش مشمول مرور زمان و کهنه نشده، بسیار دشوار است. وی با تکریم شعر و عرفان حضرت لسان الغیب بیان داشت: آنچه مورد وثوق همه حافظ شناسان و حافظپژوهان است این است که خواجه شیراز از مصحف شریف الهام گرفت و با کلام وحی مانوس بود و این رمز ماندگاری حافظ در سالهای متمادی است. وی ادامه داد: حافظ جهانی آرمانی را ترسیم کرده و انتظار موعود ازجمله شاخصهای شعر حافظ بوده و رسیدن به این آرمان را در اشعار مختلف ترسیم کرده است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حافظ غزل عارفانه مولانا و غزل عاشقانه سعدی را به زیباترین شکل ممکن پیوند زده و مبدع شکل جدیدی از غزل فارسی است.
او با یادآوری اینکه حافظ اعتراف کرده که هرچه دارد، از دولت قرآن است، اضافه کرد: این نابغه عالم ادبیات و صاحب حافظه معجزهگون که قرآن را با چهارده روایت از حفظ داشته، همه توفیقش به واسطه قرآن و اهلبیت(ع) بوده است.او گفت: آنان که با علوم قرآنی سروکار دائم دارند، بهتر میدانند که دانستن روایات مختلف قرآنی که بعضا بر سر یک اعرابگذاری است، بسیار دشوار بوده و تنها با عنایت الهی و حافظهای قوی ممکن خواهد بود.
وزیر ارشاد حافظ را چیرهدستی بزرگ در غزلسرایی دانست و گفت: بیتردید شعر او بیتالغزل معرفت است، غزل هنرمندانه که هرچه به لفظ و معنای آن مینگری، چشمه و کرشمههایی نو میبینی برگرفته از لفظ و محتوای کلام الهی.جنتی سرسبزی و طراوت و نغز کلام حافظ را نیز حاصل معرفت قرآنی حافظ دانست و تأکید کرد: قرآن همان شراب لدنی است که بر ذهن و زبان حافظ جاری شده است. او اضافه کرد: هر کلامی که رنگ و بوی قرآنی دارد، همچون قرآن ماندگار خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان دیگر ابعاد و ویژگیهای شعر حافظ خاطرنشان کرد: رمزپردازی یکی از زیباییهای شعر حافظ به شمار میرود که دیوانش را خانه راز کرده و به آن وجوه گوناگون بخشیده است، همچون قرآن. او در ادامه گفت: کاربرد وسیع ایهام، شعر حافظ را لذتبخش کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط سخت زمان حافظ، آن زمان را زمانهای دانست که اعتراض رمزآلود را طلب میکرد و حافظ این شاعر عارفمسلک، رمز و ایهام را به خوبی در اشعار و غزلهایش بهکار گرفته است. او شعر حافظ را شرح طلب توصیف و خاطرنشان کرد: این شرحطلبی بهدلیل دیریابی آن نیست؛ چندپهلویی شعر حافظ را مینماید که رندانه شخص را به هر سو میکشاند و همین یکی از شباهتهای شعر حافظ با قرآن بهشمار میرود.او اضافه کرد: حافظ زبان رندانه و مبتنی بر طنز دارد که ظرایف بیانیاش گستردگی زیادی داشته و به آن شور میبخشد و این به لطف همان طنزآلودگی و نیش و نوشی است که با هم در شعر او وجود دارد.
جنتی شخصیت حافظ را آزادمنش و مخالف تند ریاکاری دانست و تصریح کرد: حافظ ریاکاری را به هیچ وجه نمیپسندد و شیخ و مفتی و قاضی و محتسب از کنایههای شعرش آسیب میبینند، چرا که ریاکاری را بدتر از مینوشی میشمارد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عنایت خداوند به حافظ و ارادت او به اهلبیت(ع) در کنه اشعار حافظ دیده میشود.
احمد همتی بوشهری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این مراسم گفت: برگزاری مسابقه خاطره نویسی در آرامگاه حافظ، برپایی نمایشگاه کلک خیال انگیز در حوض ماهی ازجمله برنامههای یاد روز حافظ در سالجاری است. وی با تصریح اینکه «حافظ، شخصیتی فرازمانی و فرامکانی» است، افزود: حافظ با ترکیب عشق، عرفان و فرهنگ اسلامی و ایرانی، باب جدیدی را در شعر گشود و هنرمندی هدفدار است و همه انسانهای عاشق و عارف و علاقهمند به معارف قرآنی، به سمت او جذب میشوند. همتی با اشاره به برگزاری بسیاری از برنامههای قرآنی در کنار آرامگاه حافظ ازماه مبارک رمضان تاکنون، گفت: پیوند حافظ با قرآن، ارزش این هنرمند را نزد مردم دوچندان و او را ماندگار کرده است.
در این مراسم از نرمافزار حافظ رونمایی شد.
شعر حافظ با گذر زمان دلپذیرتر میشود
آیتالله اسدالله ایمانی در هفدهمین یادواره حافظ در شیراز گفت: شعر حافظ مقبول طبع صاحبنظران و اندیشمندان همه قرون و اعصار میشود و بیشک هزار نکته باریکتر از مو در شعر و هنر خواجه نهفته است. او ادامه داد: شناخت حافظ میتواند راهگشای این باشد که چرا صدرنشین دیوان غزل است و شعرش را چون کاغذ زر میبرند و غزلهایش نه در ایران و جهان که در آسمان و توسط فرشتگان از برمیشود. آیتالله ایمانی گفت: آنچه درسآموز است، اینکه چگونه کودکی یتیم و تهیدست که برای تأمین مخارج زندگی شاگردی نانوایی میکرد، در معارف اسلامی و قرآن به تحصیل میپردازد و در مدتی کوتاه به این جایگاه میرسد. او با اشاره به زندگی پررنج حافظ و مرارت و تلاش او در کسب معارف الهی و علوم و دانش بشری، طی طریق خواجه اهل راز در مسیر عرفان را یادآور و متذکر شد: او از محضر سیدشریف جورجانی بهره جست و مدارج کمال را طی کرد، اما با این همه روح بلند و تشنه او از علوم ظاهری سیراب نمیشود و بهدنبال مقام یقین و تسلیم میرود تا آنجا که به شهود میرسد.