همشهری آنلاین: گزارش سال ۲۰۱۳ "اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد" (ITU) نشان می‌دهد که چهار میلیارد نفر از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند.

بر اساس گزارش جدیدی که هفتم اکتبر بوسیله "اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد"، شاخه‌ای از سازمان ملل که بر تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی متمرکز است، با عنوان "اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی" منتشر شده است، در سال 2012 که 250 میلیون نفر به جمعیت آنلاین در جهان افزوده شده است که عمدتا به علت این است که افراد بیشتری در کشورهای در حال توسعه توانایی مالی استفاده از اینترنت پهن‌باند موبایل را پیدا کرده‌اند.

گزارش  جدید سالانه ITU نشان می‌دهد که ایتنرنت پهن‌باند بر روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بخشی از بازار جهانی تکنولوژی اطلاعات است که سریع‌ترین رشد را دارد.

بر اساس این گزارش رونق تقاضای جهانی برای فراورده‌ها و خدمات تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) باعث شده است که قیمت‌ها هم برای خدمات تلفن همراه و هم برای اینترنت پهن‌باند به طور مداوم کاهش یابد، و رشد بی‌سابقه استفاده از شبکه موبایل 3G شده است.

بر اساس این گزارش تا پایان سال جاری میلادی شمار کل مشترکان تلفن‌های همراه به 6.8 میلیارد نفر می‌رسد که تقریبا به اندازه شمار جمعیت جهان است.

این گزارش همچنین تخمین می‌زند تا پایان سال 2013 شمار افراد متصل به اینترنت به 2.7 میلیارد نفر برسد که البته سرعت و قیمت اتصال به اینترنت در میان آنها بر حسب کشورها و مناطق متفاوت جهان گوناگونی زیادی دارد.

این گزارش می‌گوید: "اتصالات پهن‌باند موبایل از طریق شبکه‌های 3G و 3G+ با میزان میانگین سالانه 40 درصد در حال رشد است که معادل 2.1 میلیارد مشترک اینترنت پهن‌باند موبایلی و میزان دسترسی حدود 30 درصد در جهان می‌شود. تقریبا 50 درصد همه افراد در سراسر جهان اکنون امکان دسترسی به شبکه‌های 3G را دارند."

جایزه متصل‌ترین افراد به اینترنت را باید به جوانان کره جنوبی داد که بیش از 99.6 درصدشان به طور فعال از اینترنت استفاده می‌کنند.

بخش دیگری از این گزارش به اندازه‌گیری "اهالی دیجیتال" (digital natives) جهان- افراد 15 تا 24 ساله‌ای که دست کم پنج سال بر روی اینترنت فعال بوده‌اند- پرداخته است.

بر اساس این گزارش 30 درصد از جمعیت 15 تا 24 ساله جهان جزو اهالی دیجیتال به شمار می‌روند.

هنگامی که میزان اتصال به اینترنت در میان جوانان کشورهای گوناگون مورد ارزیابی قرار می گیرد.جایزه متصل‌ترین افراد به اینترنت را باید به جوانان کره جنوبی داد که بیش از 99.6 درصدشان به طور فعال از اینترنت استفاده می‌کنند.

آمریکا که 96 درصد جمعیت 15 تا 24 سالش از اهالی دیجیتال شمرده می‌شوند، در پشت سر ژاپن و چندین کشور اروپایی مانند فنلاند، دانمارک و هلند قرار می‌گیرد.

کشور کوچک تیمور شرقی در جنوب غرب اقیانوس آرام پائین‌ترین درصد اهالی دیجیتال یعنی کمتر از یک درصد را دارد.

اما به گفته کارشناسان شاخص مهمتر در این ارزیابی نسبت اهالی جوان دیجیتال به جمعیت کل هر کشور است. علت این است که آینده یک کشور را جوانان امروزش و تکنولوژی تعیین خواهد کرد. کشورهایی که درصد بالایی از جمعیت جوان دارند که از قبل آنلاین بوده‌اند، عصر دیجیتال فردا را تعیین و رهبری خواهند کرد.

اگر که این رقم - یعنی درصد اهالی دیجیتال به جمعیت کل کشور- را ملاک سنجش قرار دهیم، ایسلند با 13.9 درصد در راس قرار می‌گیرد و مالزی با 13.4 درصد به رده چهارم می‌رسد.

بر اساس گزارش ITU مالزی کشوری با درآمد متوسط است که "سابقه‌ای عالی در سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های آموزشی دارد." وضعیت آمریکا با این معیار جدید اندکی بهتر می‌شود و با 13.1 درصد به مقام ششم می‌رسد.

کشورهایی که پایین‌ترین میزان اهالی دیجیتال نسبت به کل جمعیت را دارند، و در ته جدول قرار می‌گیرند، تیمور شرقی و سیرالئون هستند. بر اساس این گزارش هر 10 کشوری که در ته جدول قرار می‌گیرند کشورهای آفریقایی یا آسیایی هستند که درگیر منازعات داخلی هستند و یا دسترسی کم به اینترنت دارند و بنابراین استفااده از اینترنت در آنها پایین است.

بر اساس این گزارش ایران که نسبت اهالی دیجیتال آن به جمعیت جوان و کل جمعیتش به ترتیب 21.4 درصد و 4.2 درصد است، در رده صد و یکم قرار می‌گیرد.