وی در سخنان خود با اشاره به اینکه تولیدکنندگان فکر و علم ، پدیدآورندگان کتاب و مخاطبان از اقشار مختلف جامعه، اساس و بنیان نشر را تشکیل می دهند گفت: برای اینکه به اشتراکات حرفه ای جهان نشر افزوده و از افتراقات آن کاسته شود باید به نشر، نگاه فرازمانی، فرامکانی و فرا نسلی داشته باشیم.
زارعی نجفدری در ادامه سخنان خود به بیان برخی از مهم ترین اشتراکات و افتراقات این حوزه پرداخت.
تألیف، ترجمه و اقتباس، موضوع یابی، تعامل حرفه ای، چاپ اول و تولید علم، نسخهپردازی و ویرایش، حرفهای شدن نشر، کپی رایت، نشر الکترونیک، شکل و قالب، اقتصاد نشر، تیراژ تولید و توزیع، سرفصل موضوعاتی بود که مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی به تشریح آن ها پرداخت.
او در مورد ظرفیت ها و فرصت های همکاری ناشران در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی گفت: ظرفیتها و فرصت های همکاری در سه حوزه ظرفیت ها و فرصت های علمی و هم افزایی قابلیت های دانش، ظرفیت ها و فرصت های فنی و توسعه دانش حرفه ای و ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی و کاهش قیمت تمام شده کتاب قابل بررسی و پیگیری است.
گفتنی است انتشارات علمی و فرهنگی به عنوان یکی از ناشران برجسته کشور، در سالهای اخیرعلاوه بر برپایی غرفه و مذاکره با ناشران شرکتکننده در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، در سمینارهایی که همزمان با این رویداد مهم فرهنگی، برگزار میشود، مشارکت فعالانه داشته است.
انتشارات علمی و فرهنگی با 270 عنوان کتاب چاپی و الکترونیک خود به زبانهای فارسی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی در این نمایشگاه حاضر است.
شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت 21 مهر به کار خود پایان میدهد.