همدان: شهرستان اسدآباد که از گذشته دروازه‌غربی استان همدان محسوب می‌شود، دارای ۲بخش مرکزی و پیرسلمان است که به‌علت قرار گرفتن در وضعیت جغرافیایی خاص نه‌تنها دارای دشت هموار و حاصلخیز است بلکه از کوه‌های صعب‌العبوری نیز تشکیل شده است.

در اسدآباد 52روستا وجود دارد که تراکم آنها در حاشیه شهر اسدآباد زیاد بوده و جالب است که مردم آنها به زبان‌های ترکی، کردی و فارسی تکلم می‌کنند. یکی از روستاهایی که در 5کیلومتری شهر اسدآباد قرار گرفته، ملحمدره است که به‌علت ساختار پلکانی آن به «ماسوله غرب کشور» مشهور شده و با توجه به ظرفیت‌های خوب خود در بخش گردشگری و کشاورزی، یکی از روستاهای هدف گردشگری استان نیز به‌حساب می‌آید. مهر اما گزارش داد که روستاییان ملحمدره در کنار همه محرومیت‌هایی که دارند باید امسال هم مثل همه سال‌های پیش برای گذران زندگی در سرمای سخت زمستان ارتفاعات همدان به‌فکر تهیه چوب باشند؛ چراکه هنوز از نعمت گاز برخوردار نشده‌اند. یکی از ساکنان روستا که در حال ترمیم سقف پشت‌بام منزل خود با کاهگل بود در همین رابطه گفت: گاز و نفت نداریم و وضع کوچه‌های روستا نیز نامناسب است. مراد عواطفی با اشاره به اینکه مسئولان قول ساماندهی کوچه‌ها را داده بودند، از زندگی 160خانوار در ملحمدره خبر داد و افزود: زندگی در زمستان در روستا بسیار مشقت‌آور است و هیچ مسئولی به فریاد ما نمی‌رسد. عواطفی با اشاره به اینکه بهسازی منزلش نیازمند دریافت وام و داشتن ضامن است، اذعان داشت: فرزندم برای تحصیل در دوره راهنمایی مجبور است به شهر اسدآباد برود که ماهانه 300هزار تومان هزینه سرویس اوست.

کار شاخصی انجام نشده است

دهیار روستای ملحمدره اسدآباد نیز با بیان اینکه روستای ملحمدره 420نفر جمعیت دارد اظهار داشت: گردشگران زیادی از تمام نقاط ایران در فصول مختلف به این منطقه سر می‌زنند و کوه‌های اطراف روستا دارای تنوع گیاهی زیادی است. حسین زارعی با اشاره به اینکه این روستا علاوه بر داشتن نقاط قوت، دارای نقاط ضعفی نیز هست که نیازمند پیگیری از سوی مسئولان است، گفت: با وجود اینکه تنها 5کیلومتر با شهر اسدآباد فاصله داریم اما تاکنون گازرسانی به روستا انجام نشده است. وی با تأکید بر اینکه فاضلاب روستا نیز وارد رودخانه می‌شود و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود، اذعان داشت: باید روستا بهسازی و با سنگفرش زیبا‌سازی‌ شود تا بتواند گردشگران بیشتری را به‌خود جذب کند. زارعی بیان داشت: با توجه به اینکه بافت روستا پلکانی فشرده است، نمی‌توان در آن دخل و تصرف داشت و برای عبور‌و‌مرور یکسری تغییر و تحول‌هایی نیاز است تا وسایل نقلیه بتوانند در آن عبور کنند.

وی با در خواست برای جمع‌آوری زباله‌های روستا، ادامه داد: تصمیم‌گیری‌ها براین مبناست که باید فاضلاب روستا به سیستم فاضلاب شهری متصل شود. زارعی با اشاره به اینکه اعتبار زیادی برای ساماندهی امور به دهیاری داده نشده است، عنوان کرد: تنها توانسته‌ایم سطل زباله در روستا بگذاریم و درواقع کار شاخصی در این روستای هدف گردشگری انجام نشده است. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز درخصوص تعداد روستاهای هدف گردشگری استان همدان گفت: در استان همدان 37روستا پتانسیل مناسبی برای تبدیل‌شدن به مراکز هدف گردشگری دارند. علیرضا ایزدی در مورد بازسازی اینگونه روستاها ادامه داد: متولی این کار بنیاد مسکن است و آنان باید طرح بهسازی ارائه دهند. وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن نگاه مناسبی به این موضوع دارد، افزود: طرح‌های تشویقی نیز برای بهسازی ارائه می‌شود که می‌تواند روند بازسازی را سرعت ببخشد. وی افزود: روستای ملحمدره دارای طرح بهسازی است اما مشکل این روستا در این است که تا گازرسانی نشود بنیاد مسکن حاضر به اجرای طرح بهسازی نیست. وی اذعان داشت: چندین زمین‌دار در مسیر روستا وجود دارند و باید لوله گاز از زمین آنها عبور کند که متأسفانه در این زمینه مشارکت لازم را ندارند. بخشدار مرکزی شهرستان اسدآباد اما گفت: در بخش مرکزی شهرستان اسدآباد 68روستا وجود دارد که به 42روستا تا‌کنون گازرسانی شده است. محمدرسول طاهری که علت تأخیر در گازرسانی به ملحمدره را عدم‌مشارکت روستاییان برای عبور لوله گاز از زمین‌های خود بیان می‌کرد، اظهار داشت: به روستای حبشی گاز‌رسانی شده است.

80درصد اسدآباد گاز دارد

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز درخصوص گازرسانی به روستاهای این شهرستان به مهر گفت: به اکثر روستاهای این شهرستان گازرسانی شده و اکنون بیش از 80درصد جمعیت روستایی اسدآباد دارای نعمت گاز هستند. حمزه عبدکوند عنوان کرد: بافت سنتی و قرارگرفتن در ارتفاع، مانع گازرسانی به این روستا شده است.