همشهری آنلاین: عکس‌های محمد خوشرو از عتبات عالیات کشور عراق با تمرکز بر کربلا و روضه منوره حضرت امام حسین(ع) در گالرى بهمن فرهنگسراى بهمن به نمایش درمی‌آید.

به گزارش مهر، عکس‌هاى معنوى عتبات عالیات کشور عراق با تمرکز بر کربلاى معلا و روضه منوره حضرت امام حسین(ع) که توسط محمد خوشرو عکاسی شده است، عصر یکشنبه 19 آبان در گالرى بهمن فرهنگسراى بهمن به تماشا در مى‌آید.

این نمایشگاه که آستان مقدس و نورانى پنج امام همام و چند مکان متبرکه شیعه در عراق را از دو منظر احساس معنوى یک زائر و نیز زاویه نگاه زیباشناختى هنرى به تصویر مى‌کشد، برگزیده‌اى از مجموعه کتاب "سجده صاحب‌نظران" است که سال ١٣٩٠ با روایتگرى عکس‌هاى محمد خوشرو و به همت موسسه توسعه ایرانیان در ٢٥٠ صفحه چاپ شد.

در این نمایشگاه ٣٦ تابلوى عکس در ابعاد بزرگ روى دیوار گالرى بهمن مى‌رود که در آستانه تاسوعا و عاشوراى حسینى ضریح مطهر امام حسین (ع)، شیفتگى هنرمندان در طراحى و ساخت درب ورودى و فضاى عمومى روضه منوره حسینى و نیز مولاى متقیان على( ع ) در نجف، امام موسى کاظم (ع) در کاظمین و امامان همام محمدتقى و على نقى( علیهم السلام) در سامرا ارائه مى‌شود.

تصاویر ویژه این نمایشگاه همزمان با این روزهاى خاص، بین‌الحرمین و بارگاه رحمانى حضرت ابوالفضل(ع) و البته قتلگاه سرخ فام سید و سالار شهیدان است که زیارت و سوگوارى از دریچه دوربین را ممکن مى‌کند.

این رویداد به همت موسسه توسعه ایرانیان و با همیارى معاونت هنرى وزارت ارشاد، سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران، شهردارى منطقه ١٦ و فرهنگسراى بهمن دایر مى‌شود که همه عکس‌هاى این مجموعه از گنجینه هنرى موسسه توسعه ایرانیان است و نمایشگاه جنبه فروش ندارد.

کتاب نفیس "سجده صاحب‌نظران" که اماکن زیارتى عراق را در ١٠ فصل روایت مى‌کند و دوربین محمد خوشرو مانند یک زایر تلاش مى‌کند این بارگاه‌هاى مقدس شیعى را از زوایایى دیده نشده به تصویر بکشد، تابستان ١٣٩٠ در حالى انتشار یافت که عنوان کتاب را استاد محمد احصائى خوشنویسى کرد و مقدمات آن را آیدین آغداشلو، سید محمد بهشتى، سید محمدصادق خرازى و سید محمدمجتبى حسینى نگاشته‌اند.

محمد خوشرو تاکنون سه کتاب نفیس با رویکرد عکاسى مذهبى شامل"بر آستان رضا ( ع)، سجده صاحب‌نظران و نسیم سحر" ارائه داده است که آنها را یک کتاب عکس دیگر با عنوان "خیال" همراهى مى‌کند که به ژانر دیگر عکاسى او، عکاسى هنرى با گرایش انتزاعى اختصاص دارد.

خوشرو متولد ١٣٤٩ است و از سال ١٣٨٥ آثارش در هشت نمایشگاه انفرادى در گالری‌هاى ماه مهر، اعتماد، شکوه، موزه ملک و نیز رویدادهاى جمعى نظیر "تصویر سال" و یا "چشم درون" در موزه هنرهاى معاصر تهران و اتفاقا همین روزها در نمایشگاه "به روایت عکاسان معاصر ایران" در گالرى پردیس ملت به تماشا درآمده است.

نمایشگاه عکس‌هایى از عتبات عالیات کشور عراق، ساعت 15 یکشنبه 19 آبان در گالرى بهمن فرهنگسراى بهمن آغاز به کار مى‌کند و تا 30 آبان ماه دایر خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین