به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه که مجموعه آثار محمد خوشرو در دو سال گذشته است، در آستانه عاشوراى حسینى در گالرى بهمن، فرهنگسراى بهمن به روى دیوار رفته است که اینک تا اربعین ادامه خواهد یافت.
این نمایشگاه خاص که آستان مقدس و نورانى پنج امام همام و چند اماکن متبرکه شیعه در عراق را از دو منظر احساس معنوى یک زائر و نیز زاویه نگاه زیباشناختى هنرى به تصویر مىکشد، برگزیده اى از مجموعه نفیس کتاب "سجده صاحبنظران" است که سال ١٣٩٠ با روایتگرى عکس هاى "محمد خوشرو" و به همت موسسه توسعه ایرانیان در ٢٥٠ صفحه به زیور طبع آراسته شد و حال برخى از آنها براى نخستین بار به نمایش در مىآید.
در این نمایشگاه ٣٦ تابلوى عکس در ابعاد بسیار بزرگ ارائه شده که از نماهاى بسیار باز (لانگ شات) تا نماهایى بسیار بسته (اکستریم کلوزآپ) ضریح مطهر امام حسین (ع)، بین الحرمین، بارگاه نورانى حضرت عباس و نیز صحن مقدس مولاى متقیان على (ع) در نجف، امام موسى کاظم در کاظمین و امامان همام محمد تقى و على نقى (علیهم السلام) در سامرا را به گونه اى روایت مىکند که معمولا از نگاه زائران دور مىماند.
محمد خوشرو که پس از چندین نمایشگاه عکس موفق در زمینه آبستره و انتزاعى، چند سالى است دوربین عکاسى اش به عتبات عالیات زوم است و سه کتاب بسیار نفیس با همین رویکرد به چاپ رسانده است، در افتتاحیه این نمایشگاه در فرهنگسراى بهمن به رسانه ها گفته بود: "زیارتگاهها و امکان مقدس زیارتی در واقع تجلیکننده افکار و ارادت مسلمانان و دوستداران اهل بیت(ع) هستند؛ به نوعی حاصل تجمیع عشق و ارادت دوستداران اهل بیت (ع) و تخصص افراد در رشتههای مختلف است".
وى درباره نمایشگاه "سجده صاحبنظران" گفت: این عکسها ماحصل سفرهای من بین سالهای 88 تا 90 به عتبات عالیات هستند که در این آثار در واقع تاریخ معماری اسلامی، از قدیمیترین ضریح که مربوط به دوران آلبویه است تا آخرین ضریح که توسط استاد فرشچیان طراحی و ساخته شده مرور شده است.
خوشرو افزود: بیینده در این نمایشگاه علاوه بر اینکه به نوعی میتواند تمام امکان مقدس و زیارتگاههای کشور عراق را زیارت کند با سیر تحول تاریخی معماری اسلامی نیز آشنا میشود.
وی با اشاره به تاثیر و تاثر متقابل وجود ائمه و زیارتگاهها بر هنرمندان ارادتمند به ائمه اطهار (ع) ادامه داد: از تجمیع کارهای این هنرمندان در معماری طی قرنها، امروز نقوش و فضاهایی باقی مانده که از آنها به عنوان فضاهای معماری ابنیه اسلامی و زیارتگاهها یاد میشود.
این عکاس اضافه کرد: در واقع زیارتگاهها مقدس نتیجه کنار هم قرار گرفتن عشق و ارادت به ائمه به علاوه تخصص هنری است.
چرا که در این اماکن میتوان اوج تجلی تمامی صنایع هنری مانند آینهکاری، کاشیکاری، طلاکاری، فلزکاری و ... با توجه به زمانهایی که در تاریخ به وجود آمدند، مشاهده کرد.
خوشرو در پایان خاطر نشان کرد: رفتن به عتبات عالیات از آرزوهای بسیاری از ایرانیان و دوستداران اهل بیت(ع) است و من این توفیق نصیبم شده که فضای روحانی و آرامشبخش آنجا را تجربه کنم و امیدوارم سهم کوچکی در بازسازی آن فضا داشته باشم و در آینده نیز شاهد این فضاسازی از سوی سایر هنرمندان باشیم.
این نمایشگاه به همت موسسه توسعه ایرانیان و با همیارى معاونت هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران، شهردارى منطقه ١٦ و فرهنگسراى بهمن دایر شده است که همه عکس هاى این مجموعه از گنجینه هنرى موسسه توسعه ایرانیان است و نمایشگاه جنبه فروش ندارد.
کتاب نفیس "سجده صاحبنظران" که اماکن زیارتى عراق را در ١٠ فصل روایت مىکند و دوربین محمد خوشرو مثل یک زایر تلاش مىکند این بارگاه هاى مقدس شیعى را از زوایایى دیده نشده به تصویر بکشد، تابستان ١٣٩٠ در حالى انتشار یافت که عنوان کتاب را محمد احصائى خوشنویسى نمود و مقدمات آن را استاد آیدین آغداشلو، مهندس سید محمد بهشتى، سید محمد صادق خرازى و سید محمد مجتبى حسینى نگاشته اند.
محمد خوشرو تاکنون سه کتاب نفیس با رویکرد عکاسى مذهبى شامل "بر آستان رضا ( ع)، سجده صاحبنظران و نسیم سحر" ارائه داده است که آنها را یک کتاب عکس دیگر با عنوان "خیال" همراهى مىکند که به ژانر دیگر عکاسى او، عکاسى هنرى با گرایش انتزاعى اختصاص دارد.
خوشرو متولد ١٣٤٩ است و از سال ١٣٨٥ آثارش در هشت نمایشگاه انفرادى در گالری هاى ماه مهر، اعتماد، شکوه، موزه ملک و نیز رویدادهاى جمعى نظیر "تصویر سال" و یا "چشم درون" در موزه هنرهاى معاصر و اتفاقا همین روزها در نمایشگاه "به روایت عکاسان معاصر ایران" در گالرى پردیس ملت به تماشا درآمده است.
نمایشگاه "سجده صاحبنظران" که از 19 آبان در گالرى بهمن فرهنگسراى بهمن آغاز به کار کرده است، تا دوم دى ماه دایر خواهد بود.