گروه شهری: نخستین روز هفته آینده ۱۴۰دستگاه اتوبوس تندرو وارد خطوط اتوبوسرانی تندروی تهران می‌شود تا خطوط جدیداتوبوس‌های تندرو نیز به شهروندان خدمت‌رسانی کنند.

بنابراین گزارش به‌رغم تعهداتی که دولت در قبال تأمین ناوگان اتوبوسرانی درون‌شهری تهران دارد، طی سال‌های 90 و 91 هیچ‌گونه کمکی به مدیریت شهری در تأمین اتوبوس نکرد، این درحالی است که هم‌اکنون 2هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران بالای 8سال عمر دارند.

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت: هم‌اکنون سازمان اتوبوسرانی با معضل افزایش میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی مواجه است و طبق مصوبه دولت این تعداد باید از چرخه اتوبوسرانی خارج شوند اما به‌دلیل کمبود اتوبوس این نگرانی وجود دارد که با خروج این تعداد از چرخه خدمات‌رسانی کار جابه‌جایی مردم با مشکل مواجه شود. وی در پاسخ به این سؤال که اتوبوس‌های جدیدی که قرار است از روز شنبه وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شود در کدام مسیرها به‌کار گرفته خواهد شد، گفت:

این اتوبوس‌های دوکابین ترجیحا به خطوط 6 و 9یعنی بزرگراه‌های شهید صدر و امام علی وارد خواهند شد اما درصورت کمبود، تعدادی نیز به سایر خطوط اختصاص خواهیم داد. سنندجی نیاز خطوط بی‌آرتی شهر تهران را 4هزار دستگاه اتوبوس اعلام کرد و گفت: امیدواریم با توجه به تعامل مثبتی که هم‌اکنون میان دولت و شهرداری به‌وجود آمده در سال جدید شاهد ورود اتوبوس‌های جدید باشیم و بتوانیم وضعیت ناوگان فعلی را از فرسودگی خارج کنیم.

به گزارش خبرنگار همشهری، هزینه خرید هریک از اتوبوس‌های دوکابین تندرو حدود یک میلیارد تومان است و شهرداری تاکنون بابت خرید این اتوبوس‌ها موفق نشده هیچ کمکی از دولت دریافت کند.سنندجی دیروز همچنین از فرسودگی ناوگان مینی‌بوسرانی و رشد 100درصدی تسهیلات برای نوسازی آن سخن گفت و افزود: براساس توافقاتی که طی 2سال گذشته با ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت‌ و سازمان محیط‌زیست داشتیم قرار بود10میلیون تومان از سوی شهرداری، 10میلیون تومان از سوی محیط‌زیست و 20میلیون تومان از سوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور به مینی‌بوس‌های فرسوده برای نوسازی ناوگان اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک‌هزارو200 دستگاه مینی‌بوس فرسوده در سراسر تهران وجود دارد، گفت: افزایش قیمت مینی‌بوس‌ها و عدم‌همکاری سازمان محیط‌زیست در عمل به تعهداتش از موانع عمده بر سر نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی است. هم‌اکنون 1250مینی‌بوس در تهران وجود دارد که سال گذشته 114دستگاه آن نوسازی شد و سن مینی‌بوس‌های باقیمانده بالاتر از 15سال است. وی با این همه اظهار امیدواری کرد باتوجه به جلسه‌ای که هفته گذشته با مسئولان ذیربط برگزار شد، براساس آن مبلغ تسهیلات برای نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی افزایش پیدا کند.

براین اساس تسهیلات شرکت واحد اتوبوسرانی از 10میلیون تومان به 20میلیون تومان و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت نیز مبلغ تسهیلات را به شرط اسقاط مینی‌بوس از 20 به 30 میلیون تومان افزایش می‌دهد.

منبع: همشهری آنلاین