همشهری آنلاین: شورای‌عالی افغانستان ،لویه جرگه، بررسی پیمان امنیتی دوجانبه (BSA)کابل - واشنگتن را آغاز کرده است.

به گزارش پرس تی وی، در صورت تصویب این پیمان امنیتی، امکان حضور نیروهای نظامی امریکا در خاک افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی فراهم خواهد شد.

لویه جرگه، روز پنجشنبه(۳۰ آبان) مذاکرات درباره این پیمان امنیتی دوجانبه را آغاز کرد . لویه جرگه قرار است طی چهار روز آینده جزییات پیش نویس این توافقنامه را بررسی کند.

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان و بیشتر اعضای کابینه وی در لویه جرگه، مجمع سنتی ریش سفیدان افغانستان متشکل از دو هزار و ۵۰۰تن از رهبران قبائلی از سراسراین کشور، حضور دارند .

کرزای در سخنانی در میان شرکت کنندگان در این مجمع گفت که لویه جرگه در جلسه مشورتی خود فقط این توافقنامه امنیتی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

حامد کرزای خاطر نشان کرد: « این مجمع دستور کار دیگری ندارد و امیدوارم موضوع دیگری در آن بررسی نشود.»

وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه (۲۹آبان) پیش نویس این توافقنامه را منتشر کرد. این توافقنامه درصورت تصویب به نیروهای امریکایی مصونیت قضایی اعطا می‌کند .در صورت تحقق این پیمان امنیتی، فعالیت‌های جنایی بالقوه نیروهای امریکایی به جای بررسی در دادگاه‌های افغانستان در دادگاه‌های امریکا بررسی خواهند شد.

مطابق با متن این پیمان امنیتی،در صورت ارتکاب هرنوع جرایم کیفری یا مدنی نیروهای امریکایی در خاک افغانستان، این امریکاست که منحصرا حق صلاحیت قضایی درباره نیروهایش را دارد.

مردم افغانستان با مخالفت با این قرارداد می‌گویند که این توافقنامه حاکمیت افغانستان را به مخاطره می‌افکند و غرور ملی‌شان را خدشه دار می‌کند .

این توافقنامه در صورت تصویب در لویه جرگه برای تایید نهایی به پارلمان افغانستان ارایه خواهد شد. این توافقنامه ماه‌ها موضوع مذاکرات فشرده در افغانستان بوده است.

حضور نیروهای تحت امر امریکا در افغانستان احساسات شدید ضد امریکایی را در میان شهروندان افغانستان موجب شده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها