گروه ادب و هنر: یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان (اهدای کتاب به مدارس تهران) با حضور شهردار تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران عصر دیروز افتتاح شد.


به گزارش خبرنگار تهران سما، قالیباف در این برنامه گفت: بر این باوریم که در شهر به 2 چیز نیازمندیم؛ یکی شهروند آگاه و مسئول و دیگری مشارکت‌پذیری شهرداری و دخیل کردن مردم در فعالیت‌های فرهنگی. برای شهروند آگاه دخالت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و از آن مهم‌تر کتاب و کتابخوانی می‌تواند در زمینه مشارکت‌های اجتماعی بسیار مؤثر باشد. اگر شهرداری کاری انجام می‌دهد آن هم در این شرایط دشوار امیدوار است نهادهای عمومی دیگر با فعالیت‌های خود در عرصه فرهنگ کمبودها و به‌ویژه کمبود اقتصادی را جبران کنند تا بیش از این میزانی که به فرهنگ ضربه خورده شاهد وارد آمدن آسیب‌های دیگر بر آن نباشیم.

شهردار تهران در پایان گفت: ضمن تشکر از همه همکاری‌ها باید اشاره کنم که بضاعت ما در این حد بوده و جا دارد از آقای اشعری نام ببرم و تشکر کنم چرا که کارهای مربوط به باغ کتاب متعلق به این مرد است. امیدوارم بیش از اینکه حرف می‌زنیم گوش کنیم تا کارها با روال بهتری انجام شود.

وزیر ارشاد:نقش شهرداری در اجرای برنامه‌های فرهنگی قابل تقدیر است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهرداری در اجرای برنامه‌های فرهنگی خود نقشش را به خوبی ایفا کرده که یکی از این فعالیت‌های قابل تقدیر برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان است. علی جنتی در مراسم افتتاح نمایشگاه یاد یار مهربان با تبریک پیروزی جمهوری اسلامی در صحنه جهانی اظهار کرد: بعد از 10سال خصومت‌ها و تحریم‌هایی که برای کشور ما ایجاد شده بود، جامعه جهانی پذیرفت که برخورداری از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ماست.

وی با اشاره به لزوم ارتقای فرهنگ در کشور گفت: نظام ما یک نظام فرهنگی است. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که دیگر به دهکده‌ای کوچک تبدیل شده و همه ملت‌ها در این دنیا در حال انتقال و تبادل فرهنگ هستند. در این میان نیز ما باید از فرهنگ ملی و بومی حراست و از ارزش‌های دینی پاسداری کنیم.

جنتی ادامه داد: آنچه من به آن رسیدم این است که هیچ راهی برای مقابله با تهاجم فرهنگی نداریم، مگر اینکه در جامعه مصونیت ایجاد کنیم. بدنی که می‌خواهد در برابر میکروب مقاوم باشد باید واکسینه شود. فکر ما هم باید ایمن باشد و ایمن کردن فکرمان از مدارس و از دوران کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد با تأکید بر نقش کتاب و کتابخوانی گفت: نقش کتاب و کتابخوانی و نقش مربیان در ارتقای فرهنگ و مصونیت‌بخشی به جامعه بی‌بدیل است. مقام معظم رهبری نیز چندی پیش اشاره کردند که مدارس ما باید کانونی برای کتاب و کتابخوانی باشد.

همچنین علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به همکاری‌های مشترک میان مدیریت شهری و وزارت آموزش و پرورش، ابراز داشت: رویکرد دولت تدبیر و امید هم‌افزایی است و لازمه این هم‌افزایی نیز همدلی و همکاری است.امید می‌رود با همفکری نهاد‌های ذیربط بتوانیم این هم‌افزایی را افزایش دهیم و حاصل آن نیز نتایجی خواهد بود که در آینده شاهد آن خواهیم بود.

در این مراسم امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به افزایش اعتبار 3/5میلیارد تومانی این دوره از نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: بیش از 450ناشر در یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان حضور دارند و این ناشران بیش از 21هزار عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه خواهند کرد. تعداد ناشران و تعداد عناوین کتب در یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان افزایش یافته است. وی افزود: در حال حاضر بیش از 300کتابخانه فعال در مجموعه شهرداری تهران وجود دارد که حدود 82تا از این کتابخانه‌ها در فرهنگسراها قرار گرفته است و در سال 1391 شهروندان تهرانی بیش از 2 میلیون و 400‌عنوان کتاب از این کتابخانه‌ها به امانت گرفته‌اند.

شتاب بیشتر در همکاری‌های دولت و شهرداری

دکتر محمدباقر قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر همکاری‌های خوبی بین شهرداری تهران، دولت و بخش خصوصی وجود دارد، گفت: امیدواریم شتاب و سرعت ما در همکاری‌های مشترک با دولت بیشتر باشد. شهردار تهران عصر روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه یاد یار مهربان درباره افزایش زمینه تعامل و همکاری میان شهرداری تهران و دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها گفت: امروز همکاری خوبی بین مجموعه دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و شهرداری تهران وجود دارد و شهرداری تهران دارای رویکرد تبدیل کردن شهرداری از یک نهاد خدماتی به سازمانی اجتماعی است. مهم‌ترین رویکرد آن است که تلاش کنیم شهر خود را با حرکت‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی بهتر از گذشته به پیش ببریم. ما در حال حرکت در این مسیر هستیم و امیدواریم شتاب و سرعت ما در همکاری‌های مشترک با دولت بیشتر باشد. همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره ایجاد همکاری‌های بین بخشی در حوزه فرهنگ و هنر گفت: در حوزه فرهنگ چه بخش خصوصی چه بخش دولتی حضور دارند و تمامی بخش‌ها مسئول هستند؛ در این میان این همکاری و همدلی در حال حاضر بین دستگاه‌های فرهنگی ازجمله وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران برقرار است و ما این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. طبیعتا در آینده هرچه جلوتر برویم، این همکاری بیشتر خواهد شد و امیدواریم بتوانیم نقش شایسته خود را در حوزه فرهنگ و گسترش فرهنگ همگانی ایجاد کنیم.