گروه اجتماعی: به پیشنهاد رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و موافقت حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضاییه، با الحاق یک تبصره به ماده 14 آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی، سردفترانی که به عضویت اصلی هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران انتخاب می‌شوند

با تصویب و پیشنهاد هیأت مدیره و موافقت رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در مدت عضویت، با حفظ سمت از اشتغال در دفترخانه معذور خواهند بود.

به گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تبصره مذکور تاکید شده است که در مدت معذوریت دفترخانه به کفالت اداره و درآمد دفترخانه پس از وضع هزینه‌ها بین کفیل و سردفتر معذور بالسویه تقسیم خواهد شد.

حق الزحمه سردفتر معذور بابت ایام معذوریت با تصویب هیأت مدیره کانون و پس از موافقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پرداخت خواهد شد.

هدف از الحاق این تبصره به ماده 14 قانون دفاتر اسناد رسمی کاهش کثرت مشغله اعضای هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و نیز رفع مشکل حضور همزمان آنان در کانون و دفترخانه و به تبع آن اجرای قاطع، سریع و دقیق منویات ریاست قوه قضاییه در امر توسعه قضایی در بخش دفاتر اسناد رسمی عنوان شده است.

لازم به ذکر است در حال حاضر هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران با هفت عضو اصلی(پنج سردفتر و دو دفتریار اول) و سه عضو علی‌البدل( دو سردفتر و یک دفتریار) اداره می‌شود که حضور همزمان اعضای هیأت مدیره در کانون و دفترخانه مشکلاتی را ایجاد نموده است.

با اصلاحیه مذکور امید می‌رود کارایی اعضای هیأت مدیره در کانون و سر و سامان دادن به امور سردفتران و دفتریاران افزایش یابد.

لازم به ذکر است فعلاً کانون سردفتران و دفتریاران در تهران متمرکز است که با موافقت ریاست محترم قوه قضاییه انتخابات برای ایجاد کانون‌ها و هیأت مدیره مستقل در منطقه اصفهان و خراسان انجام گرفته که بزودی دو منطقه مذکور دارای اعضای هیأت مدیره و کانون مستقل خواهند شد.

تشکیل کانون‌های مستقل در مناطق دیگر کشور نیز در دستور کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.