گروه اجتماعی: به دنبال فضای ناامن ایجاد شده در حوزه شخصی افراد توسط عده‌ای به‌وسیله تولید، توزیع، تکثیر و عرضه آثار، نوارها و لوح‌های فشرده صوتی و تصویری، نمایندگان در مصوبه‌ای، مجازات‌های سنگینی را برای عوامل جرایم فوق تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح  قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند، نمایندگان تصویب کردند هر نوع فعالیت تجاری در زمینه‌های فوق نیازمند اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود و متخلفان به جریمه نقدی از 10 تا 100 میلیون ریال محکوم می‌شوند.
همچنین براساس بخش دیگری از مصوبه دیروز نمایندگان، تولید‌کنندگان آثار مستهجن برای سوءاستفاده جنسی از دیگران و عوامل اصلی در تولید آثار مذکور از مصادیق مفسد‌فی‌الارض شناخته شده و به مجازات مفسدان فی‌الارض محکوم می‌شوند. یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجازات مفسد‌فی‌الارض را اعدام یا تبعید عنوان کرد.نمایندگان همچنین مصوب کردند عوامل اصلی تکثیر و توزیع عمده آثار سمعی و بصری مستهجن نیز در مرتبه نخست به یک تا سه سال حبس و ضبط تجهیزات مربوطه و یکصد میلیون ریال جریمه نقدی و محرومیت اجتماعی به مدت  7 سال و در صورت تکرار به 2 تا 5 سال حبس، ضبط تجهیزات مربوطه و دویست میلیون ریال جزای نقدی و محرومیت اجتماعی محکوم و چنانچه به عنوان مفسد‌فی‌الارض شناخته شوند، به مجازات آن محکوم خواهند شد.
براساس طرح اصلاح قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیتهای غیرمجاز می‌نمایند هر شخص حقوقی و حقیقی  که مبادرت به هر گونه اعمالی برای معرفی آثار سمعی و بصری غیرمجاز به جای آثار مجاز نماید و یا با تکثیر بدون مجوز آثار مجاز موجب تضییع حقوق صاحبان اثر شود، اعم از جعل بر چسب رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی الصاق شده بر روی نوار و یا تعویض نوار یا محتوای داخل کاست نوار دارای برچسب و نظایر آن، برحسب مورد علاوه بر مجازات جعل و پرداخت خسارت وارده در جایی که تضییع حق موجب خسارت مالی است در صورت مطالبه صاحبان اثر خسارت وارده را جبران می‌کند و در هر حال به جریمه نقدی از دو  تا بیست میلیون ریال محکوم می‌شود.
همچنین در مرحله تشخیص عمل ارتکابی دادگاه می‌تواند نظر کارشناسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ملاک عمل قرار دهد. البته در خصوص شخصیت‌های حقوقی، بالاترین مقام اجرایی تصمیم‌گیرنده مسئول خواهد بود.
براساس آنچه نمایندگان تصویب کردند، عوامل اصلی تولید آثار سمعی و بصری عبارت  هستند از تهیه کننده (سرمایه‌گذار)، کارگردان، فیلمبردار، بازیگران نقش‌های اصلی و...
همچنین تعداد نوار یا لوح فشرده و مانند آن بیش از «ده نسخه» به عنوان «عمده» تلقی می‌گردد.
این مصوبه همچنین تصریح می‌کند «سایر عوامل تولید، تکثیر و توزیع موضوع بند «الف» به مجازات شلاق از  30 تا 74  ضربه و جزای نقدی از ده میلیون تا پنجاه میلیون ریال و محرومیت اجتماعی از دو تا پنج سال محکوم می‌شوند.»
براساس ماده 4 این طرح تکثیر و توزیع‌کنندگان آثار سمعی و بصری کمتر از ده نسخه حسب مورد به جریمه نقدی از یک تا ده میلیون ریال و 30 تا 74  ضربه شلاق محکوم خواهند شد.
همچنین آثار سمعی و بصری «مستهجن» به آثاری گفته می‌شود که محتوای آنها نمایش برهنگی زن و مرد و یا اندام تناسلی و یا نمایش آمیزش جنسی باشد.
براساس بند دیگری از طرح اصلاح قانون مجازات کسانی که در امور سمعی و بصری  فعالیت  دارند، تهیه و توزیع و تکثیرکنندگان نوارها و دیسکتها و لوح‌های فشرده شو و نمایش‌های مبتذل در مرتبه اول به سه ماه تا یک سال حبس و یا دو تا ده میلیون ریال جزای نقدی و در مرتبه دوم به تحمل یک تا سه  سال حبس و یا پنج تا سی میلیون ریال جزای نقدی و در صورت تکرار به سه تا ده سال حبس و یا ده  تا پنجاه میلیون ریال جزای نقدی و ضبط کلیه تجهیزات مربوطه بنابه مراتب به عنوان  تعزیر محکوم می‌شوند.
در بخش دیگر از این قانون تأکید شده آثار سمعی و بصری «مبتذل» به آثاری اطلاق می‌گردد که دارای صحنه‌ها و صور قبیحه بوده و مضمون مخالف شریعت و اخلاق اسلامی را تبلیغ و نتیجه‌گیری کند.
همچنین نمایندگان مردم، تصویب کردند دارندگان نوارها و دیسکتها و لوح‌های فشرده  مستهجن و مبتذل موضوع این قانون به جزای نقدی از پانصد هزار تا پنج میلیون ریال و نیز ضبط تجهیزات محکوم شوند و نوارها و دیسکتها و لوح‌های فشرده مشکوفه امحاء گردد.
این مصوبه متذکر می‌شود استفاده از صغار برای نگهداری، نمایش، عرضه، فروش و تکثیر نوارها و لوح‌های فشرده غیر مجاز موضوع این قانون موجب اعمال حداکثر مجازاتهای مقرر برای عامل خواهد بود.
در بخش دیگری از مصوبه نمایندگان عوامل تهیه، تکثیر و توزیع نوارها  و لوح‌های فشرده  سمعی و بصری که برابر قانون باید دارای پروانه و مجوز عرضه و فروش باشند در صورت نداشتن پروانه نمایش و مجوز عرضه و فروش ولو آنکه فاقد صحنه‌های مستهجن و مبتذل باشند، به دو تا ده میلیون ریال جزای نقدی و در صورت تکرار به پنج  تا پنجاه میلیون ریال جزای نقدی و ضبط کلیه تجهیزات مربوط به عنوان تعزیر محکوم می‌شوند.
همچنین هر کس با سوء استفاده از آثار مبتذل و مستهجن تهیه شده از  دیگری، وی را اغفال و یا به تهدید  به افشاء و انتشار آن، شخص را وادار به رابطه نامشروع  نماید، به مجازات زنای به عنف محکوم می‌شود.
مجلس در جای دیگر مقرر کرد مرتکبان جرائم زیر به دو تا پنج سال حبس و ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی و  74  ضربه شلاق محکوم می‌شوند.
- وسیله تهدید قرار دادن آثار مستهجن به منظور سوءاستفاده جنسی، اخاذی، جلوگیری از احقاق حق یا هر منظور نامشروع و غیرقانونی دیگر.
- تهیه فیلم یا عکس از محل‌هایی که اختصاص بانوان بوده و آنها فاقد پوشش مناسب می‌باشند مانند حمامها و استخرها و یا تکثیر و توزیع آن.
- تهیه مخفیانه فیلم یا عکس مبتذل از مراسم خانوادگی و اختصاصی دیگران و تکثیر و توزیع آن.