تاکنون مکان امن در خلیج‌فارس تعیین نشده بود؛ از این‌رو کشتی‌هایی که دچار سانحه یا آسیب می‌شدند برای تعمیر یا هرگونه اقدام دیگری تا حدودی بلاتکلیف بودند اما روز گذشته معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست از تعیین مکان امن برای انتقال کشتی‌های آسیب‌دیده خبر داد.

 خلیج فارس، دریایی نیمه‌بسته است، از این‌رو دارای طبیعتی بسیار حساس و شکننده است. وجود آبسنگ‌های مرجانی و انواع ماهیان، آن را به یک پهنه آبی مهم تبدیل کرده و از سوی دیگر تردد زیاد انواع کشتی‌ها و نفتکش‌ها محیط‌زیست دریایی آن را تهدید می‌کند. عبدالرضا کرباسی می‌گوید: «با توجه به تهدیدات ناشی از تردد کشتی‌ها در نشست اخیر راپمی (سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط‌زیست دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان) که 25تا 28نوامبر مصادف با چهارم تا هفتم آذرماه، با حضور نمایندگان 8کشور حاشیه خلیج‌فارس در جده برگزار شد، مقرر شد با هدف حفظ محیط‌زیست دریایی خلیج‌فارس، مکان امن برای کشتی‌های سانحه‌دیده در این دریا تعیین شود.»

درصورت معرفی مکان امن از سوی ایران، کشور ما می‌تواند از محل امداد و نجات کشتی‌ها و خدمات‌رسانی به این کشتی‌ها «سالانه 30میلیون دلار درآمد کسب کند». به گفته کرباسی برای انجام این کار 2 سازمان حفاظت محیط‌زیست و بنادر و دریانوردی با هم همکاری خواهند کرد و برای اجرای آن 2 سال زمان تعیین شده است.