گروه شهری - محمد باریکانی: مهدی حجت، معاون میراث فرهنگی کشور، قائم‌مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی و از بنیانگذاران این سازمان است تا جایی که خودش بارها در مورد خود گفته که من پدر میراث فرهنگی هستم.


این که آیا او واقعا حق پدری بر گردن سازمان میراث فرهنگی کشور دارد موضوع این گزارش نیست، بلکه برخی مواضع و شیوه مدیریتی او در برخورد با معاونت دیگر این سازمان در بخش گردشگری است که جایگاه او را در این گزارش مشخص می‌کند. منتقدان دکتر مهدی حجت، قائم‌مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی در بخش گردشگری معتقدند که او نگاه یکجانبه به موضوع میراث فرهنگی دارد تا جایی‌که گاه مواضع او را به افراط می‌کشاند و حجت را تبدیل به یک مخالف سرسخت با صنعت گردشگری معرفی می‌کند.

تفاوت دو نگاه

صنعت نوپای گردشگری در ایران توانسته است در سال‌های اخیر بخش زیادی از جامعه ایرانی را ترغیب به فعالیت در این صنعت پولساز پس از نفت کند. چندی پیش در هشتمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی که در کشور گامبیا برگزار شد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی که مقام همطراز با دکتر حجت در سازمان میراث فرهنگی است، گردشگری را یکی از صنایع برتر در زمینه ایجاد اشتغال، کسب درآمد، فقرزدایی و ابزار مهم دیپلماسی عمومی و یک رکن از توسعه پایدار کشورها خوانده بود. سازمان جهانی جهانگردی نیز در گزارش سال گذشته خود اعلام کرد که گردشگران بین‌المللی در سال 2012با رشد 4درصدی به رقم یک‌میلیارد و 35میلیون نفر رسیدند. براساس آمار سازمان جهانی جهانگردی این تعداد گردشگر 1/3تریلیون دلار درآمد در جهان ایجاد کرده‌اند.

سهم ایران در سال 2012 و براساس آمارهای رسمی از تعداد گردشگران جهان 5میلیون و 778هزار و 333گردشگر بود.درحالی‌که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در اجلاس گامبیا در تلاش برای ترغیب گردشگران کشورهای مسلمان برای سفر به ایران برآمد، اما دیروز در تهران معاون میراث فرهنگی کشور در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران به روزنامه همشهری گفت که «متأسفانه شیپور گردشگری در ایران از سر گشاد آن نواخته شده است.»

یک هفته پیش از این اظهارنظر معاون گردشگری کشور در نشست گامبیا اعلام کرده بود: گردشگری در دنیای امروز ابعاد اقتصادی جدی‌تری به‌خود گرفته و پس از صنعت نفت و خودروسازی، سومین صنعت درآمدزا و اشتغال‌آفرین جهان است. به‌گفته مرتضی رحمانی موحد، صنعت گردشگری پتانسیل ایجاد درآمد ارزی، اشتغال، تقویت ارتباط میان بخش‌های مختلف اقتصادی و قابلیت فقرزدایی از جوامع محلی را دارد.

2روز پیش‌تر از برگزاری نشست خبری معاون میراث فرهنگی کشور نیز یک تورگردان خواستار آن شده بود که یک روز پول نفت کشور به صنعت گردشگری اختصاص بیابد تا سیل گردشگران به ایران سرازیر شود. انتقاد فعالان صنعت گردشگری به معاون میراث فرهنگی کشور مبنی بر برچیدن سفره گردشگری و بی‌توجهی قائم‌مقام سازمان میراث‌فرهنگی به صنعت گردشگری همچنان ادامه دارد.

گردشگری بر شانه میراث

روزنامه همشهری همین انتقاد فعالان صنعت گردشگری را با معاون میراث فرهنگی کشور مطرح کرده است تا مشخص شود دیدگاه مهدی حجت به صنعت گردشگری در کسوت قائم‌مقامی سازمان میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی این سازمان چگونه است.

مهدی حجت در پاسخ به انتقاداتی که او را فردی مخالف صنعت گردشگری و حتی موافق با تعطیلی این صنعت معرفی می‌کند به خبرنگار همشهری می‌گوید؛ عشق او به آثار تاریخی شبیه به داستان شیفتگی مجنون به لیلی است.معاون میراث فرهنگی کشور می‌گوید: در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند بنده نگاه متعصبانه به میراث فرهنگی دارم باید بگویم که معتقدم گردشگری بر شانه‌های مبارک میراث فرهنگی نشسته است. من عاشق میراث فرهنگی هستم و به آنها می‌گویم شما از چشم من به میراث فرهنگی نگاه نمی‌کنید. در نگاه مهدی حجت اگر سرمایه‌گذاری‌ها تنها معطوف به حوزه میراث فرهنگی باشد آن زمان است که گردشگران زیادی به ایران می‌آیند.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی کشور خطاب به منتقدانش در بخش گردشگری کشور به صراحت اعلام کرد: متأسفانه در ایران شیپور گردشگری را از سر گشادش زده‌اند و سفره گردشگری ایران به هیچ‌وجه آماده پذیرش گردشگر نیست.آنطور که مهدی حجت به خبرنگار همشهری اعلام کرد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور نیز که در اجلاس گامبیا گردشگری را سومین صنعت پولساز جهان خوانده و در وصف این صنعت سخن گفته بود با دیدگاه او به صنعت گردشگری موافق و هماهنگ است.