گروه ادب و هنر: سینمای ایران در آخرین روزهای سومین‌ماه سومین فصل سال با اکران ۴فیلم تازه رخت‌نو بر تن می‌کند و به‌نظر می‌رسد در فاصله ۲‌ماه تا آغاز سی و دومین جشنواره فیلم فجر، این رخت تازه مدت‌ها بر تن آن باقی بماند.


هادی مقدم‌دوست را بسیاری از مخاطبان عادی سینما و تلویزیون با سریال تماشایی و خاطره‌انگیز «وضعیت سفید» می‌شناسند؛ یار غار و جدانشدنی حمید نعمت‌الله پس از همکاری در تولید چند فیلم سینمایی و تلویزیونی و البته همان سریال معروف، یک فیلم تلویزیونی ساخت تا کارگردانی را هم تجربه کرده باشد. بعد وارد عرصه فیلمسازی برای سینما شد و روی صندلی کارگردانی «سر به مهر» نشست.

نکته جالب اینکه این بار نعمت‌الله برای دوست خود فیلمنامه نوشته و لیلا حاتمی هم نقش اصلی آن را ایفا کرده است. سر به مهر به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی نخستین بار در جشنواره فیلم فجر سال 91به نمایش درآمد و تحسین مخاطبان و منتقدان را برانگیخت. خاطره اسدی و آرش مجیدی دیگر بازیگران « سر به مهر» هستند که در جشنواره سی و یکم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش نگاه نو را برد و در دومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی به‌عنوان فیلم‌ شایسته تقدیر انتخاب شد.

سر به مهر را می‌توان به نوعی نخستین فیلم تولیدی سینمای ایران با موضوع نماز دانست که پخش آن را سازمان توسعه سینمایی سوره بر عهده گرفته است. نکته دیگر درباره این فیلم اینکه ابراهیم حاتمی‌کیا گوینده آنونس آن است. اگر این روزها بیننده شبکه‌های مختلف تلویزیون باشید، احتمالا صدای خالق «آژانس شیشه‌ای» را روی تبلیغات سربه‌مهر شنیده‌اید. در تعریف فیلم آمده است که است که سربه مهر داستان دختری تنها و خسته است که کمک‌های یک دوست باعث بهبود شرایط او می‌شود اما دختر برای معرفی دوست خود به دیگران شهامت کافی ندارد.

خسته نباشید!

«خسته نباشید» به تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی و کارگردانی مشترک احسان قرایی و افشین هاشمی در گروه سینمایی آزادی اکران می‌شود. آنهایی که فیلم را دیده‌اند آن را اثری صمیمی در حال و هوای «خیلی دور، خیلی نزدیک» میرکریمی توصیف می‌کنند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: رومن و ماریا زوجی جهانگرد در میانه سفر خود در ایران با مؤسسه جهانگردی طرفِ قرارداد به مشکل برمی‌خورند. مرتضی، مستخدمِ اخراجی هتلی که زوج جهانگرد در آن سکونت دارند، به کمک پسرعمویش برای آن‌دونقشه می‌کشد...

خسته نباشید که هنگام تولید هم با مشکلاتی مواجه شده بود، حالا در اکران آخر پاییز می‌خواهد بخت خود را برای نمایشی دور از جنجال و حاشیه و البته موفق بیازماید. جلال فاطمی، غوغا بیات، حسام نورایی، فرزاد باقری، ‌رؤیا افشار و... از بازیگران اصلی این فیلم هستند که نخستین نمایش آن در سی‌و‌‌یکمین جشنواره فیلم فجر بود. خسته نباشید مدتی پیش در دومین جشنواره فیلم SWIFF لندن جایزه بهترین فیلم بلند را از آن خود کرد. هاشمی سابقه دستیاری میرکریمی را در فیلم تحسین‌شده «یه حبه قند» در کارنامه دارد.

ابرهای ارغوانی

سیامک شایقی در سینمای اجتماعی ایران نامی آشناست؛ سینماگری که البته مدتی است مثل برخی دیگر از کارگردانان در سینما کم‌کار شده و «ابرهای ارغوانی» می‌تواند بازگشت او به دوران اوج باشد. حسین یاری، هانیه توسلی، ‌‌رؤیا تیموریان، شبنم مقدمی، ‌شیرین یزدا‌ن‌بخش، بهناز جعفری و امید روحانی از بازیگران این فیلم هستند که پوستر آن را ابراهیم حقیقی طراحی کرده است.

در خلاصه داستان ابرهای ارغوانی آمده است: احمد باخبر می‌شود خواهر همکلاسی‌ سابقش پروانه، خانه و خانواده‌اش را در شهرستان رها کرده و به تهران آمده است. احمد می‌پذیرد که پروانه را پیدا کند و او را به خانواده‌اش برگرداند. خالق «باغ فردوس، 5بعد از ظهر» تازه‌ترین فیلم خود را در جشنواره سی و یکم به نمایش گذاشت و البته نصیبی از جوایز نبرد.

جیب بر خیابان جنوبی

اما چهارمین فیلم اکران آخر فصل پاییز؛ «جیب‌بر خیابان جنوبی» است که از امروز به‌مدت یک‌ هفته بدون سرگروه در سینماهای آزاد اکران می‌شود و از چهارشنبه آینده سرگروه قدس را از «عملیات مهد کودک» تحویل می‌گیرد. دومین فیلم سیاوش اسعدی پس از فیلم تحسین‌شده «حوالی اتوبان» یکی از معدود آثار نوآر سینمای ایران است که نویسندگی گفتار و همچنین گویندگی متن آنونس آن را مسعود کیمیایی انجام داده است.

مصطفی زمانی، نورا هاشمی، امیر جعفری، بهناز جعفری، محمود جعفری، لیلا بلوکات، نادر فلاح و... در جیب‌بر خیابان جنوبی بازی کرده‌اند که نخستین نمایش آن هم در جشنواره سی و یکم فیلم فجر بود. اسعدی داماد مهدی هاشمی و گلاب آدینه و همسر نورا هاشمی است. قرار است این فیلم در 6سینما در اصفهان، شیراز، مشهد، رشت، اهواز و کرمان هم روی پرده برود.