همشهری آنلاین: یک مدرس و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث معتقد است حوزه تفسیر قرآن کریم در کشورمان از فقدان ابتکار و خلاقیت رنج می‌برند و نیازمند هوای تازه است.

فاطمه علایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از تهیه منبعی در حوزه علوم قرآن و حدیث برای دانشجویان این رشته در دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: متأسفانه حوزه تفسیر قرآن دچار فقدان نوآوری شده است، موضوعی که در کتاب‌های دانشگاهی این رشته نیز جلب توجه می‌کند.

وی افزود: به دلیل تحصیل و تدریس در رشته علوم قرآن و حدیث، موضوع تفسیر قرآن کریم را به عنوان موضوع این کتاب انتخاب کردم. رئوس مطالب این اثر بر اساس سرفصل‌های وزارت علوم و همچنین نیازهای دانشجویان انتخاب شده‌اند. برای ایجاد کمی نوآوری در این کتاب، سعی کردم نیاز دانشجو و فضای ذهنی او را در چاچوب‌بندی کتاب در نظر بگیرم.

علایی با ابراز نارضایتی از نبود رویکردهای جدید در حوزه تفسیر قرآن کریم گفت: به نظر من نگرش جدیدی در حوزه تفسیر قرآن کریم چه در عرصه پژوهش و چه در عرصه دانشگاهی آن شکل نگرفته است. ما اکنون به نگرش جدیدتری در این باره نیاز داریم که بر اساس نیازهای جوانان‌مان شکل گرفته باشد.

وی افزود: باید از نقل صرف قول‌های گذشتگان خارج شویم و فضای تازه‌ای را توأم با خلاقیت و نوآوری در حوزه تفسیر قرآن تجربه کنیم. توجه به فکرهای نو و ایجاد فضایی برای استادان و دانشجویان به منظور استخراج پاسخ مسایلشان از قرآن می‌تواند به ایجاد این نوآوری کمک کند.

به گفته وی با وجود حساسیت‌هایی که در تفسیر قرآن وجود دارد اما این حساسیت‌ها مانع از آن نمی‌شود که راه‌های جدید در تفسیر قرآن کریم را با حفظ موازین آن تجربه نکرد.

علایی در پایان تبیین مباحث قرآن کریم برای دانشجویان را متفاوت دانست و گفت: باید ابتدا نیازهای فکری دانشجویان را شناخت و سپس آن را معیاری برای تبیین موضوعات مختلف تفسیر قرآن کریم برای آنان قرار داد. به گفته وی، تفسیر قرآن موضوعی است که شبهات زیادی درباره آن وجود دارد که مطالعه تمامی آنها ممکن است برای دانشجویان دوره کارشناسی سنگین خواهد بود. از همین رو منبع درسی تفسیر قرآن در دوره کارشناسی باید بر اساس نیازهای فکری جوان باشد تا وی را بیشتر جذب کند.

منبع: همشهری آنلاین