گروه اقتصادی: خبر لغو ممنوعیت واردات کالاهای اولویت۱۰ با تازه‌ترین سخنان وزیر صنعت دوباره قوت گرفت.

به گزارش همشهری، اوایل هفته گذشته برخی مقامات سازمان توسعه تجارت از در دستورکار بودن لغو واردات کالاهای لوکس و مصرفی خبر داده بودند. براساس اظهارات معاون سازمان توسعه تجارت، طرح لغو کالاهای لوکس و مصرفی تهیه شده و باید وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به اختیار قانونی که از سوی دولت دارد با تأیید این طرح آن را برای اجرا به گمرکات ابلاغ کند. انتشار این خبر که نتیجه طبیعی آن رونق بازار و کاهش قیمت‌ کالاهایی مانند لوازم خانگی، صوتی تصویری، دیجیتال، تلفن همراه، لوازم بهداشتی و کالاهایی از این دست خواهد بود، با واکنش‌های زیادی مواجه شد. مقامات دولتی به‌ویژه وزارت صنعت در ابتدا از تأیید یا رد آن خودداری کردند تا اینکه محمد‌رضا نعمت‌زاده روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای این خبر را تلویحا رد کرد و اجرای آن را از حیطه اختیارات خود خارج دانست و تأکید کرد: اتخاذ این تصمیم در حوزه اختیارات دولت است.

اما اظهارات پنجشنبه‌شب نعمت‌زاده در تلویزیون در این زمینه نشان داد که دولت به‌طور جدی تصمیم دارد ثبت سفارش و واردات کالاهای اولویت 10را دوباره آغاز کند. تصمیمی که اگر عملی شود تأثیر بسزایی در کاهش قاچاق کالا از یک سو و رونق بازار کالاهای مصرفی و به‌دنبال آن کاهش قیمت از سوی دیگر خواهد داشت.

محمدرضا نعمت‌زاده در یک برنامه تلویزیونی بدون اشاره مستقیم به کالاهای اولویت 10، ابراز امیدواری کرد که کالاهایی که ثبت سفارش آنها ممنوع بود با شرایطی آزادسازی شوند و افزود: همین الان نیز این کالاها به کشور قاچاق می‌شوند چرا که در داخل تقاضا برای آنها وجود دارد. وزیر صنعت با این استدلال از دولت خواست که به سرعت در زمینه آزاد‌سازی‌ واردات این کالاها تصمیم‌گیری کند. اظهارات وی نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری در این زمینه بر‌عهده دولت گذاشته شده است و وزیر رأسا نمی‌‌خواهد در این رابطه اقدام کند. به‌نظر می‌رسد که آزادسازی واردات کالاهای مصرفی و لوکس به‌زودی آزاد می‌شود و دولت با اتخاذ تدابیری تعرفه‌ای اقدام به تنظیم میزان و کیفیت واردات این کالاها می‌کند.

رونق تولید در نیمه دوم سال

وزیر صنعت همچنین ابراز امیدواری کرد که از نیمه دوم سال روند کاهشی در برخی از بخش‌های تولید متوقف شود. نعمت‌زاده افزود: ما در این مدت 10مصوبه مشکل‌دار دولت قبل را در هیأت دولت لغو کردیم و 20مورد از مصوبات مشکل‌دار مربوط به گذشته در وزارتخانه لغو شدند. وی با اشاره به اینکه وضعیت واردات نهاده‌های دامی و گندم نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، گفت: هم‌اکنون انبارهای کالاهای اساسی مانند روغن، برنج و شکر در وضعیت خوبی قرار دارند و برای تنظیم بازار میوه شب عید نیز اقدامات لازم انجام شده است.

منبع: همشهری آنلاین