گروه اقتصادی: اخیرا دیدگاه‌های متناقضی مبنی بر احتمال لغو ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰توسط وزارت صنعت مطرح شده که پس از تکذیب وزیر، سایر مسئولان دستگاه‌های اجرایی نیز از مواضع قبلی خود عقب نشینی کردند.

با ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • لغو ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 درچه مرحله‌ای است؟

هنوز هیچ تصمیمی در مورد تغییر اولویت یا لغو ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای لوکس و مصرفی اولویت 10اتخاذ نشده است. درصورتی که مقرر باشد چنین تصمیماتی اتخاذ شود این موضوع در حیطه اختیارات هیأت وزیران بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند به تنهایی تصمیم به لغو این ممنوعیت بگیرد و تنها پس از تصویب دولت امکانپذیر است.

  • اما پیش از این معاون کل سازمان توسعه تجارت از ارسال نتایج بررسی این سازمان در مورد فهرست کالاهای اولویت 10 و ارائه آن به وزارت صنعت خبر داده بود، این موضوع تا چه حد درست بوده است؟

فعلا هیچ اقدامی برای تغییر فهرست یا لغو ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای لوکس و مصرفی در جریان نیست. اگر قرار باشد چنین کاری صورت گیرد وزارت صنعت، انجام این تغییرات را به هیأت دولت پیشنهاد می‌دهد اما ما هنوز اقدامی در این زمینه نکرده‌ایم.

  • ترخیص کالاهای دپوشده اولویت 10 از گمرکات کشور ازجمله مصوبات دولت در مورد این کالاهاست، آیا اجرای این مصوبه به قوت خود باقی است؟

کالاهای اولویت 10که قبل از 24شهریور‌ماه وارد و با دریافت قبض انبار در گمرکات دپو شده می‌تواند براساس مصوبه مذکور از گمرکات ترخیص شود و مصوبه قبلی دولت در این زمینه به قوت خود باقی است.

  • وزیرصنعت بر ضرورت تغییر اولویت یا لغو ممنوعیت ثبت سفارش برخی کالاهای لوکس که مورد نیاز بازار بوده و دارای مجوز واردات محدود از طریق مرزنشینی است، تأکید کرده است، آیا اقدامی در مورد این کالاها صورت گرفته است؟

اطلاعی در زمینه واردات محدود برخی از این کالاها از طریق مرزنشینی ندارم. آنچه مسلم است ثبت سفارش و واردات اقلام مشمول اولویت10 کالایی همچنان ممنوع است مگر کالاهایی که قبل از مصوبه دولت به گمرکات وارد شده و براساس این مصوبه با پرداخت دوبرابری سود بازرگانی مجاز به ترخیص است.

  • برخی معتقدند وزارت صنعت براساس مجوزهای پیش‌بینی شده در مصوبه هیأت وزیران دولت قبلی قادر به تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت اینگونه کالاها خواهد بود، چنین موضوعی صحت دارد؟

خیر هرگونه تصمیم‌گیری در مورد تغییر اولویت اقلام مشمول اولویت 10کالایی تنها از طریق هیأت وزیران مقدور خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین