گروه بورس: با به اوج رسیدن شاخص بورس و خطر تشکیل حباب در بازار سهام موج عرضه و فروش اوراق جدید مالی در اقتصادآغاز شد، بخشی از اهدافی که در انتشار این اوراق دنبال می‌شود کنترل نقدینگی و مهار تورم است.

بر این اساس رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همزمان از انتشار انواع اوراق مالی تا پایان سال خبر دادند.به گزارش همشهری، خبر‌ها نشان می‌دهد دولت برنامه‌هایش را در بخش مالی با انضباط بیشتری نسبت به بخش‌های دیگر اقتصاد انجام می‌دهد درست در زمانی که نسبت قیمت به درآمد بورس تهران به اوج رسیده است و کارشناسان از خطر تشکیل حباب در بورس خبر می‌دهند 2برنامه به موازات هم دنبال شد،

بر‌نامه اول عرضه سهام جدید در بورس است که با مصوبه هیأت وزیران برای عرضه 5درصد از سهام شرکت‌های دولتی برای رقیق کردن بازار سهام و جلوگیری از بروز حباب قیمت‌ها در بورس از روز یکشنبه کلید خورد و برنامه دوم انتشار اوراق جدید مالی است که می‌تواند نقدینگی موجود در کشور را کنترل کند.

دولت قصد دارد با انتشار اوراق مالی مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اسناد خزانه اسلامی نقدینگی موجود در کشور را که براساس آخرین آمار بانک مرکزی 505هزار میلیارد تومان است را جذب بازار مالی کند. این دو برنامه از زوایای مختلف با یکدیگر هم سو و به موازات هم دنبال می‌شود چرا که درصورت رشد شدید قیمت‌ها در بورس احتمال خروج نقدینگی در بورس افزایش می‌یابد و اوراق مالی می‌توانند این نقدینگی را جذب کنند.

در عین حال همگام با این دو برنامه سازمان بورس اقدام به صدور مجوز‌های لازم برای انتشار اوراق مشارکت بخش خصوصی کرده است در همین زمینه دیروز مجوز انتشار اوراق مشارکت شرکت رایتل نیز که پیش از این به سازمان بورس ارسال شده بود صادر شد. به غیراز اهداف مالی در انتشار اوراق مشارکت، اجاره و اسناد خزانه اسلامی این اوراق می‌تواند منابع مالی را به بخش تولید تزریق کند و منجر به تحرک تولید و رشد اقتصادی شوند. این همان چیزی است که دولت از آن به‌عنوان تحرک و رشد اقتصادی برای توزیع ثروت یاد می‌کند.

اما پرسش اساسی که در این مورد وجود دارد این است که نرخ این اوراق با توجه به تورم 40درصدی چقدر خواهد بود؟ البته این موضوعی بود که دیروز نه رئیس‌کل بانک مرکزی و نه رئیس سازمان بورس پاسخی به آن ندادند اما تازه‌ترین گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد نرخ این اوراق را برای نخستین بار متناسب با میزان تورم درنظر بگیرد. کارشناسان می‌گویند اگر اینطور نباشد دولت در طرح انتشار اوراق مشارکت با شکست مواجه خواهد شد. آنطور که ولی‌الله سیف دیروز خبر داد این اوراق حداکثر تا 2‌ماه آینده منتشر می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی اشاره‌ای به میزان اوراقی که قرار است منتشر شود نکرد اما در مورد نرخ سود این اوراق گفت: نرخ سود اوراق مشارکت هنوز مشخص نشده است و بانک مرکزی متناسب با شرایط روز نرخ سود اوراق مشارکت را تعیین می‌کند. او در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ سود متناسب با تورم 35درصدی تعیین خواهد شد، تأکید کرد:

نرخ سود اوراق مشارکت متناسب با شرایط اقتصادی روز خواهد بود. اوبا بیان اینکه بانک مرکزی به‌دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد کشور است، گفت: به‌تدریج به سمت کاهش تورم، کنترل نقدینگی و استفاده بهینه از منابع موجود پیش می‌رویم. لذا به‌نظر می‌رسد در آینده شاخص‌های اقتصادی وضعیت متعادلی داشته باشد.

انتشار اسناد خزانه اسلامی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران هم همزمان با سخنان سیف اعلام کرد: براساس تصویب‌نامه هیأت وزیران، در مرحله اول مبلغ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسید یکساله و با هدف بازپرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش غیردولتی، از سوی دولت منتشر خواهد شد.

او افزود: اسناد خزانه اسلامی علاوه‌بر نقش قابل توجهی که در تأمین مالی بخش خصوصی و پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران ایفا می‌کند، در کشف نرخ سود بدون ریسک در بازار مالی نیز بسیار مؤثر است که این کارکرد می‌تواند در تدوین سیاست‌های اقتصادی در کشور، ازجمله عملیات بازار باز بسیار راه‌گشا باشد. وی اضافه کرد: اسناد خزانه اسلامی برخلاف اوراق مشارکت، کوپن پرداخت سود ندارند، بلکه با تنزیل فروخته می‌شوند و به این ترتیب، سود ناشی از این اوراق از محل تفاوت ناشی از ارزش اسمی و ارزش بازاری آنها به‌دست خواهد آمد.

منبع: همشهری آنلاین