یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

سروش خسروی : شاخص بورس تهران، بزرگ‌ترین افت یک سال اخیر خود را تجربه کرد و ۲.۷ درصد کاهش یافت.

بسیاری از فعالان بازار دلیل این موضوع را در لا به لای برخی شایعات جست و جو می‌کنند.در روزهای اخیر بار دیگر بازار شایعه در بورس تهران داغ شده است. نشانه‌ها و قرائنی وجود دارد که برخی به‌صورت هدفمند با ارسال پیامک‌های عجیب و انتشار مطالب ابهام آفرین در شبکه‌های اجتماعی، سعی دارند با ایجاد صف‌های فروش مصنوعی و تحت‌تأثیر قرار دادن سهامداران غیرحرفه‌ای، از این آب گل آلود بهره گیرند.

نکته جالب توجه در فضای کنونی بورس تهران آن است که این روزها به‌تدریج ابهام‌های بازار درباره موضوعاتی چون نحوه و زمان هدفمندی یارانه‌ها، میزان افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ بهره‌مالکانه و نرخ ارز در سال آینده در حال برطرف شدن است. همچنین پیش‌بینی می‌شود ظرف یک هفته آینده نتایج توافق ژنو و نحوه اجرای آن اعلام شود.

از سوی دیگر، هرچند اعضای تندروی سنای آمریکا به تهدید خود درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ادامه می‌دهند، باید درنظر داشت دولت آمریکا موضع صریحی درقبال این اقدام اتخاذ کرده و اتحادیه اروپا هم در چرخشی 180درجه‌ای موضوع رفع تدریجی تحریم‌ها را در دستور کار قرار داده است.

از سوی دیگر در فضای اقتصاد ایران هم، تورم و نرخ رشد نقدینگی به‌طور نسبی مهار شده و چشم‌انداز رونق به‌تدریج نمایان می‌شود. در بازارهای رقیب هم، هرچند افزایش سقف تسهیلات مسکن چشم‌انداز رونق این بازار را وسیع‌تر کرده، باید درنظر داشت در بازارمسکن فضا برای مانور نقدینگی‌های کوچک محدود است و از سوی دیگر این بازار به لحاظ قدرت نقد شوندگی و شفافیت آمار و اطلاعات با بورس قابل مقایسه نیست. نگاهی به بازارهای طلا، سکه و ارز هم نشان می‌دهد بازار سرمایه همچنان مطمئن‌ترین فضا برای سرمایه‌گذاری خرد است. با توجه به این فضا، به نظر می‌رسد ظرف هفته جاری بازارسهام باردیگر به تعادل برسد و قطعا بازندگان ماجرا غیرحرفه‌ای‌ها و تازه واردانی هستند که بدون دقت در مناسبات سودجویانه برخی بازیگران بازار، اسیر شایعات مقطعی و جو روانی زودگذر شده‌اند.

قدیمی‌های بورس می‌دانند، توجه به شایعه‌ها در بازار سرمایه، همواره می‌تواند منافع سرمایه‌گذاران خُرد را تهدید ‌کند. تجربه نشان داده استناد به شایعاتی که مبنا ندارند، ممکن است به قیمت ازدست رفتن فرصت‌ تمام شود و شاید این افراد پس از بازگشت بازار به شرایط رونق، دیگر نتوانند سهامی را که به قیمت پایین واگذار کرده‌اند، خریداری کنند.تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که اصلاح شاخص موقتی است و پیش‌بینی می‌شود، منحنی شاخص در منطقه مقاومت 84هزار واحد برگشتی دوباره داشته باشد و احتمالا از اواخر هفته جاری روند صعودی را دوباره از سر گیرد.

کد خبر 245656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز