پکن - ایرنا: وزیرامور خارجه چین خواستار اجرای دقیق و درست توافقنامه ژنو برای پایان دادن به مسایل مرتبط با موضوع هسته ای ایران شد.

به گزارش ایرنا، وانگ یی در اظهاراتی که روز جمعه توسط شین هوا و از مصاحبه با الجزیره منعکس شد، گفت: پکن مواضع بسیار مشخص و روشنی درباره جمهوری اسلامی ایران دارد.

وانگ افزود: براساس این موضع ما با هر تلاشی برای تولید و ساخت و دستیابی به تسلیحات هسته‌ای مخالف هستیم و خواستار منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای می باشیم.

وی با اشاره به حضورش در مذاکرات اخیر هسته ای در ژنو

گفت: بعد از 10سال بین ایران و گروه پنج به علاوه یک توافقی حاصل شده که آسان بدست نیامده است.

وی افزود: این توافق محدودیت‌هایی برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر می‌گیرد و فورا نگرانی‌هایی را از برخی موارد مربوط به پرونده هسته‌ای که مورد نظر جامعه بین الملل است برطرف می کند.

شین هوا می‌نویسد: براساس توافق ژنو ایران غنی سازی بالای پنج درصد را متوقف می‌کند.

وزیر خارجه چین تصریح کرد: اکنون مهم این است که ایران و دیگر طرف‌ها به اجرای توافقنامه همت کنند زیرا این برای کل منطقه از جمله تهران سودمند خواهد بود.

وی در عین حال گفت که چین با کشورهای عربی و ایران روابط خوب و دوستانه‌ای دارد و امیدوار است تهران و اعراب اختلافات خود را با رایزنی و گفت و گو حل و فصل کنند.

وانگ ایی افزود که با برطرف کردن اختلافات کشورهای این منطقه از جمله ایران و اعراب می‌توانند رابطه‌ای بر اساس مساوات و برابری با یکدیگر داشته باشند و چین برای رسیدن به این هدف تلاش خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین