همشهری آنلاین: بزرگراه شهید بابایی از بزرگراه‌های شمال شرقی تهران است که یکی از مبادی ورودی و خروجی تهران به شمال ایران نیز محسوب می‌شود.

این بزرگراه که به اسم شهید‌ سرلشکر عباس بابایی نام‌گذاری شده است از جاده دماوند در شمال شرقی تهران آغاز و در انتها به میدان نوبنیاد و بزرگراه صدر منتهی می‌شود.

بزرگراه شهید بابایی به عنوان یکی از محورهای بزرگراهی مرتبط با مبادی ورودی شرق پایتخت است و علاوه بر ساماندهی ترددهای شرقی-غربی در پهنه شمال‌شرقی تهران، گزینه بسیاری از شهروندان برای سفرهای برون شهری است.

راه‌های ارتباطی:

این بزرگراه ورودی و خروجی‌های مختلفی به بزرگراه‌ها و خیابان‌های دیگر تهران دارد که مهم‌ترین آن عبارتند از:جاده دماوند، آزادراه تهران-پردیس، جاده تلو،جاده لشگرک، بزرگراه شهید‌باقری،خیابان کوهستان، بلوار هنگام،بلوار نیروی زمینی،شهرک لویزان،خیابان شعبانلو، بزرگراه امام علی(ع)، بزرگراه صدر.

محله‌های حاشیه بزرگراه:

همچنین بزرگراه شهید بابایی در طول مسیر خود از محله‌های مختلفی همچون حکیمیه، لویزان، پاسداران،بلوار نیروی زمینی، نوبنیاد عبور می‌کند.

اماکن عمومی حاشیه بزرگراه:

فرودگاه سپهر، دانشگاه امام حسین (ع)،تره‌بار بابایی،بوستان کیمیا،دانشگاه صنعتی مالک اشتر از مهم‌ترین اماکنی هستند که در مسیر این بزرگراه قرار دارند.

یک پمپ بنزین و دو پمپ گاز نیز در هر دو باند شمال و جنوب این بزرگراه برای دسترسی راحت تر رانندگان قرار دارد. همچنین ناوگان اتوبوسرانی در این بزرگراه برای تردد عمومی وجود دارد.

مشخصات فنی بزرگراه:

بزرگراه شهید بابایی که دارای سه باند رفت و سه باند برگشت است،یک بار در سال 1388 مورد بهسازی قرار گرفت و تمام زیرساخت‌های آن تعویض شد.

همچنین در شانزدهم بهمن سال 1391 بزرگراه شهید باقری به شهید بابایی متصل شد و در هشتم خرداد سال 1392 تقاطع غیر همسطح آن با جاده تلو نیز به بهره برداری رسید.

منبع: همشهری آنلاین