خبر بازدید رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران موجبات مسرت علاقه‌مندان حوزه موزه و موزه‌داری را فراهم کرد، زیرا آن‌را پاسخی شایسته در قبال درخواست دوستداران موزه به جهت رفع تعطیلی کاخ موزه نیاوران و تجدید حیات روزمره آن دانستند.

 

پس از آن دیدار گروه‌های مختلف فرهنگی به جهت انجام بازدید‌های گروهی پس از تماس با روابط عمومی کاخ مجددا با این پاسخ مواجه شدند که «کاخ اصلی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به‌علت تصویربرداری یک سریال تعطیل است که این تعطیلی تا پایان دی‌ماه بوده و پس از آن نیز به همین دلیل بخش‌های دیگر مجموعه تعطیل خواهند شد.» درحالی‌که در هیچ‌یک از کاخ‌موزه‌ها و موزه‌های بزرگ جهان به‌دلیل تهیه یک سریال یا فیلم سینمایی فضای فرهنگی تعطیل نمی‌شود.

امروزه حضور گروهی باتجربه و صاحب تخصص‌های لازم در راس مجموعه میراث فرهنگی کشور این انتظار بحق را برای علاقه‌مندان به موزه و میراث فرهنگی به‌وجود می‌آورد که دیگر شاهد تعطیلی موزه‌ها و فضاهای تاریخی به دلایل غیرضروری نباشند.

صدمه خوردن به هر یک از آثار فرهنگی و تاریخی غیرقابل جبران است و بیان اینکه خسارت آن‌را تهیه‌کنندگان یک سریال تقبل می‌کنند برای فرهنگ‌دوستان غیرقابل باور است.

به همین‌خاطر ضمن تقاضای توقف در تداوم این رفتار غیرفرهنگی درخواست توجه بیشتر به مجموعه‌هایی مانند مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران نه‌تنها از سوی سازمان میراث که از سوی همه ارگان‌های فرهنگی همچون صداوسیما، شهرداری و... مطرح است تا هم در جهت معرفی هرچه بهتر و هم ایجاد فضایی شایسته و در خور برای چنین مجموعه‌های موزه‌ای در سطح کشور و پایتخت اقدام لازم به‌عمل‌ آید.

در خاتمه بازدید معاون رئیس‌جمهور و هیأت همراه از مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران جلسه‌ای در فضای سینمای تاریخی کاخ برگزار شد. متأسفانه در اواخر دوران ریاست قبلی سازمان میراث فرهنگی کشور به جهت برگزاری نشست‌های ویژه سالن سینمای کاخ نیاوران تبدیل به فضای نشست‌های رسمی شد که این امر با انتقال آثار تاریخی فرهنگی مجموعه و نادیده گرفتن کاربری اصلی این فضا انجام شد.

بدیهی است که این امر توسط هرکس و در هر زمانی صورت گرفته باشد اقدامی پسندیده نیست، زیرا سالن سینمای کاخ‌موزه همچون سایر بخش‌های کاخ جنبه موزه‌ای دارد و کاربری آن غیرقابل تغییر است.

سیداحمد محیط طباطبایی
جانشین رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران