به گزارش خبرگزاری مهر، سعید سمنانیان در نخستین نشست هماهنگی رؤسای کمیسیون دائمی هیاتهای امنای دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری با اعلام این خبر، گفت: با دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بازنگری قانون هیأت امنا به عنوان یکی از مهم ترین سندهای آموزش عالی کشور کلید خورده است.
وی با اشاره به اینکه قانون تشکیل هیأت های امنای دانشگاهها دارای نقش های هدایتی، نظارتی و حمایتی می باشد افزود: هیأت های امنا کار هدایت، سیاست گذاری، حمایت، جهت دهی به دانشگاه ها را به عهده دارند و بر دانشگاه ها نظارت میکنند.
رئیس مرکز هیأت های امنا و هیأت های ممیزه مرکزی با اشاره به افزایش کمی تعداد هیأت های امنا، ادامه داد: در سال های اخیر 80 هیأت امنا زیر نظر دانشگاه های وزارت علوم، 70 هیأت امنا در دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی و هیأت امناها در 350 مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی فعال بوده اند.
وی با طرح این پرسش که آیا قانون هیأت های امنا در کشورمان نهادینه شده و این هیأت ها نقش های هدایتی، نظارتی و حمایتی خود را در دانشگاه ها به نحو احسن انجام می دهند، گفت: ما در دوران جنینی تکوین این قانون نیستیم و در دوران نوباوگی آن بوده و به مرحله بلوغ در این حوزه نرسیدیم و کار خوب ما این بوده که از کشورهای پیشرفته این روش را الگو گرفتیم و هنوز کار دارد تا این قانون و اجرای آن بومی شود و عرف های ملی خودش را شکل دهد.
سمنانیان با اشاره به برنامه ارائه شده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی، سیاست اصلی این وزارتخانه را تأکید بر ارتقای کیفیت در آموزش عالی دانست و افزود: در گذشته در بخش آموزش عالی گسترش کمی بسیاری داشتیم و بر ارتقای کیفیت دانشگاهها نیز کار شده ولی با توجه به کمبود اعتبارات و گسترش کمی که در سالهای گذشته ایجاد شده، تأکید و تقاضای وزارتخانه این است که در جهت ارتقای کیفیت در آموزش عالی بیشتر کار کنیم.