همشهری آنلاین: «من آرزو می‌کنم ما می‌توانستیم بیشتر و زودتر از این می‌دانستیم و زودتر از این می‌توانستیم چنین موضوعی را دنبال کنیم – اما این طور نشد.»

روزنامه اتریشی استاندارد از واشنگتن گزارش داد، این اظهاراتی بود که با آن دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا در تاریخ 7 ماه مه 2004 در برابر جلسه استماع کنگره به خاطر رسوایی شکنجه در زندان ابوغریب عذرخواهی کرد.

بر اساس مطلبی که سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی هفته گذشته در نیویورکر منتشر کرده است، امکان دارد رامسفلد خیلی بیشتر و زودتر از‌ آن چه که گفته است از شکنجه در این زندان عراقی مطلع بوده است.

به نوشته هرش، ژنرال آنتونیو تاگوبا که مسوول انجام بازرسی درباره اتهامات شکنجه بوده است، در مارس 2004 میلادی بیش از ده‌ها مورد از گزارش‌های خود را به مقامات عالی‌رتبه پنتاگون ارسال کرده بوده است، بنابراین باور آن چه که رامسفلد گفته از وجود تصاویر شوکه‌کننده که همه جهانیان آنها را دیدند، چیزی نمی‌دانسته است، «سخت است.»

تاگوبا همچنین در تحقیقاتش فهرستی را از هتک حرمت‌هایی را که رامسفلد و دیگر مقامات نظامی آمریکایی مرتکب شده‌اند، تهیه کرده است. وی تاحدودی متهم است که به صورت «ناخواسته» دراین ماجرا دخیل است و بدین ترتیب مجبور شده است که اوایل سال جاری میلادی بازنشسته شود.

لارنس دی ریتا، سخنگوی سابق رامسفلد معتقد است که اتهامات تاگوبا «اشتباه» است. رامسفلد از عکس‌های ابوغریب اطلاعی نداشته است.