این شبکه اجتماعی حرفهای هدفی ساده را در سر میپروراند: اتصال دادن حرفهایهای جهان با یکدیگر به منظور افزایش کارایی و موفقیت آنها.
با پیوستن به این شبکه اجتماعی کاربران میتوانند به افراد، مشاغل، اخبار، اطلاعات جدید و دیدگاههای مختلفی که میتوانند در ارتقا حرفهای آنها تاثیرگذار باشند، دسترسی پیدا کنند.
این شرکت در سال 2002 از اتاق نشیمن بنیانگذارش، رید هافمن تاسیس شد و افتتاح رسمی آن در تاریخ پنجم مه 2003 به ثبت رسید. تیم هدایت این شرکت را مدیرانی از شرکتهای یاهو، گوگل، مایکروسافت، پیپال و الکترونیک آرتز تشکیل دادهاند. بیشترین بخش درآمد این شبکه اجتماعی از اشتراک کاربران و فروش تبلیغات به دست میآید.
تاریخچه:
جف وینر مدیر کنونی لینکداین است که سابقا از مدیران اجرایی شرکت یاهو بوده است. این شرکت در سال 2002 توسط رید هافمن و چند تن از اعضای تیم تاسیس شرکت PayPal تاسیس شد. هافمن که سابقا رئیس لینکداین بوده است اکنون ریاست هیات مدیره این شرکت را به عهده دارد. دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا بوده و دفاتری نیز در شیکاگو، نیویورک،لندن و دابلین دارد.
لینکداین در مارس سال 2006 به سوددهی رسید و طی ژانویه سال 2011 به سرمایهای 103 میلیون دلاری دست پیدا کرد.
لینکداین در سال 2010 در دوبلین ایرلند دفتر بینالمللی افتتاح کرد و از شرکتی به نام Tiger Global Manegement سرمایهگذاری به ارزش 20 میلیون دلار دریافت کرد. در اکتبر همان سال سیلیکونولی این شرکت را در میان 10 شرکت برتر لیست 100 شرکت ارزشمند خود معرفی کرد و در ماه دسامبر ارزش سهام این شرکت در بازارهای خصوصی به 1.575 میلیارد دلار رسید.
در ژانویه 2011 اولین سری فروش عمومی سهام این شرکت آغاز شد. در همان سال عایدی این شرکت از فروش تبلیغات به 154.6 میلیون دلار رسید و در این بخش از تجارت توانست از توئیتر سبقت بگیرد. در سال 2012 لینکداین اعلام کرد درآمد خالصش در چهار ماهه اول سال نسبت به چهارماهه اول سال 2011 درحدود 140 درصد افزایش داشتهاست و عایدی این شرکت در چهارماهه دوم سال بین 210 تا 215 میلیون دلار اعلام شد.
در سال 2012 بزرگترین حمله سایبری به این شرکت انجام گرفت و نام کاربری و نامهای عبور 6.4 میلیون نفر از کاربران این شبکه به سرقت رفت و لینکداین در مقابل از کاربرانش درخواست کرد که رمزهای عبور خود را تغییر دهند، این رویداد انتقادات زیادی را برای این شبکه اجتماعی در پی داشت.
عضویت:
در سال 2013 شبکه اجتماعی حرفهای لینکداین بیش از 259 میلیون نفر کاربر در بیش از 200 کشور و منطقه مختلف جهان به دست آورد. تعداد کاربران این شبکه اجتماعی با رقبایی مانند Viadeo با 50 میلیون نفر کاربر و XING با 10 میلیون نفر کاربر قابل مقایسه نیست. در هر ثانیه دو نفر به عضویت لینکداین در میآیند و به این شکل روند عضویت در این شبکه رشد ثانیهای دارد.
هندوستان با داشتن 20 میلیون کاربر لینکداین، به عنوان برترین کشور از نظر سرعت رشد تعداد کاربر در سال 2013 شناخته شد.
بیشترین تعداد کاربران لینکداین به آمریکا اختصاص داشته و ساکنان این کشور 93 میلیون نفر ار کاربران این شبکه را تشکیل دادهاند.
پس از آمریکا هندوستان قرار داشته و پس از آن برزیل با 16 میلیون کاربر، بریتانیا با 14 میلیون کاربر، کانادا با 9 میلیون کاربر، فرانسه با هفت میلیون کاربر، ایتالیا، اسپانیا، مکزیک و استرالیا هریک با 6 میلیون کاربر، هلند با پنج میلیون نفر و چین با چهار میلیون نفر کاربر به ترتیب بیشترین بخش از جمعیت کاربران این شبکه اجتماعی حرفهای را تشکیل دادهاند.
خصوصیات لینکداین:
یکی از اهداف شبکه لینکداین این است که به کاربرانش امکان دسترسی به لیستی از جزئیات تماس با افرادی را که با آنها آشنایی داشته و در این شبکه با عنوان ارتباطات یا Connections شناخته میشوند خواهد داد و کاربران میتوانند از هرکسی دعوت کنند تا به این لیست افزوده شوند. با اینهمه اگر فرد دعوت شده به جای پذیرش دعوت گزینه "او را نمیشناسم" یا "هرزنامه" را انتخاب کند، از آن علیه کاربر دعوتکننده استفاده خواهد شد و درصورتی که کاربر تعداد زیادی از این نوع پاسخها دریافت کند، با خطر محدود شدن یا بسته شدن حساب کاربری مواجه خواهد شد.
از دیگر کاراییهای این شبکه میتوان به این گزینهها اشاره کرد: داشتن شبکهای از ارتباطات کاری و ارتباطات مرتبط با هریک از آنها، یافتن شغل از طریق دریافت توصیه نامه از سوی اعضای شبکه، یافتن نیروی کار از سوی شرکتها از طریق معرفی مشاغل و جستجو برای نیروهای ارزنده، بازخوانی پرونده مدیرانی که قصد استخدام دارند توسط افراد جویای کار و جستجو برای یافتن فردی که بتواند به مدیران توصیهنامه ارائه کند، استفاده از تصویر برای تعیین هویت، امکان ذخیرهسازی مشاغلی که فرد به آنها علاقمند است، دنبال کردن اخبار شرکتها و دریافت پیامهایی درباره استخدام از سوی آنها، امکان مشاهده پرونده افرادی که پرونده کاربر را بررسی کردهاند.
همچنین بخش پاسخهای لینکداین مانند پاسخهای یاهو به کاربران امکان میدهد پرسشی را برای کل کاربران مطرح کرده و درخواست پاسخ کنند، با این تفاوت که پرسشها محوریت حرفهای و شغلی دارند. این شبکه همچنین از بخش نظرسنجی هم برخوردار است که از سال 2011 راهاندازی شدهاست. در سال 2013 نیز این شرکت Sponsored Updates ad service را راهاندازی کرد، سرویسی که به واسطه آن افراد و شرکتها میتوانند با پرداخت مبلغی لینکداین را به عنوان پشتیبان مالی محتوایی که قصد انتشار آن را دارند، معرفی کنند. این یکی از رایجترین شیوههای درآمدزایی برای شبکههای اجتماعی به شمار میرود.
اپلیکیشنها و موبایل:
نسخه موبایلی لینکداین در فوریه سال 2008 منتشر شد تا کاربران در هر زمان و مکانی امکان دسترسی به این شبکه را داشته باشند. نسخه موبایلی این شبکه در 6 زبان چینی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی و اسپانیایی قابل دسترسی است درحالی که نسخه اولیه لینکداین با 20 زبان مختلف طراحی شده بود.
در آگوست 2011 این شرکت اپلیکیشنهایش را برای آیفون، گوشیهای اندرویدی و HTML5 اصلاح کرده و ارتقا داد و به همین واسطه میزان نمایش این شبکه از طریق اپلیکیشنها با افزایشی 400 درصدی مواجه شد. این شبکه در اکتبر سال گذشته خدمات ویژهای به نام Intro را ویژه کاربران آیفون ارائه کرد که براساس آن آیکونی از اطلاعات پروفایل لینکداین افراد در ایمیلهایی که از طریق سیستم ایمیل رسمی آیفون نمایش داده می شدند ارسال میشود. این کار به واسطه عبور دادن تمامی ایمیلهای فرستاده شده و دریافت شده آیفون از میان سرورهای لینکداین میسر شدهاست.
گروهها:
لینکداین همچنین از راهاندازی گروهها نیز پشتیبانی میکند به شکلی که تا 29 مارس 2012 یک میلیون و 248 هزار و 19 گروه در این شبکه ایجاد شدهبود. اکثریت این گروهها در رابطه با اشتغال راهاندازی شدهاند و موضوعاتی مرتبط با اشتغال و حرفههای مختلف در آنها مطرح میشوند. این گروهها توسط روسای گروه که امکان دسترسی به آدرس ایمیل تمامی اعضای گروه را دارند، اداره میشود و همین قابلیت منجر به افزایش حجم ارسال هرزنامه شدهاست. از این رو لینکداین قصد دارد توانایی مدیران گروهها را در دسترسی به آدرسهای ایمیل محدود سازد.
جستجوی کار:
کاربران در این شبکه امکان دارند درباره شرکتهایی که به اشتغال در آنها علاقمندند جستجو انجام دهند. با جستجوی نام شرکتی در بخش جستجوی لینکداین، آمارهای مختلفی از آن شرکت ارائه میشود که این آمار میتواند شامل نسبت استخدام مردان به زنان، درصد رایجترین سمتها و پستها در آن شرکت، موقعیت دفاتر مرکزی شرکتها و لیستی از کارمندان کنونی و سابق شرکتها باشند.
در سال 2011 کاربران این امکان را به دست آوردند که از طریق گزینه "با لینکداین درخواست کنید" در صفحات معرفی مشاغل درخواست استخدام بدهند. این سرویس جدید به کارمندانی که شانس استخدام بالایی دارند امکان میدهد برای استخدام از طریق پروفایل لینکداین خود اقدام کرده و درخواست کار را ارسال کنند.
مهارتها:
کاربران لینکداین میتوانند تواناییها و مهارتهای یکدیگر را از طریق گزینه Endorse تایید کرده و از آنها پشتیبانی کنند. این قابلیت همچنین به کاربران امکان میدهد به شکلی کارامد درباره پروفایلهای یکدیگر اظهارنظر کنند. این پشتیبانی و تایید براساس الگوریتمهایی است که مهارتهای احتمالی کاربران را نمایش میدهد و کاربران نمیتوانند درخواست تایید مهارتی را بدهند زیرا ممکن است فردی برای مهارتی که ندارد مورد تایید قرار بگیرد.
اثرگذاران:
برنامه تاثیرگذاران لینکداین در اکتبر 2012 راهاندازی شد و بیش از 300 متفکر موفق جهان را برای به اشتراکگذاری دیدگاههایشان با تمامی کاربران این شبکه حرفهای گردهم آورد. این برنامه، برنامهای دعوت محور است که به واسطه آن افراد مشهور و موفق و رهبران بزرگ از صنایع مختلف از قبیل ریچارد برانسون، آریانا هافینگتون، رام امانوئل، جیمی دیمون، دیپاک کوپرا، جک ولش و بیل گیتس را به خود جذب کرده است.
واحدهای تجاری:
دربخش Talent Solutions این شبکه شرکتها و کارفرماها در ازای داشتن صفحهای رسمی با بخش ویژه مشاغل، ایجاد تبلیغات شغلی، دسترسی به پایگاه دادههای لینکداین و رزومه حرفهای کاربران به لینکداین پول پرداخت میکنند. در بخش Marketing Solutions متقاضیان تبلیغات در ازای انتشار تبلیغات هدفمند به این شرکت هزینهای را پرداخت میکنند.
لیست سرویسهای ارائه شده در این شبکه اجتماعی از این قرارند:
LinkedIn Pulse: این برنامه جدیدترین اخبار و اطلاعات مرتبط با علاقه کاربران را از سرتاسر جهان به آنها انتقال میدهد.
LinkedIn Groups: در این بخش کاربران میتواند در مکالمات گروهی درباره مشاغل و حرفهها شرکت کرده و با یکدیگر تبادل اطلاعات کنند.
LinkedIn Job Seeker Premium: این برنامه ابزار مورد نیاز برای دستیابی سریعتر به شغل مورد نظر را برای کاربران فراهم خواهد آورد.
LinkedIn Talent Solutions: با استفاده از بهترین ابزارهای استخدامی شرکتها میتوانند برترین نیروهای کار را به استخدام خود درآورند.
LinkedIn Sales Solutions: با استفاده از این ابزار متخصصان فروش میتوانند فرصتهای جدیدی را برای ایجاد بازارهای بهتر و سرعت بخشیدن به مدیریت فروش از طریق شبکه اجتماعی ایجاد کنند.
LinkedIn Job Posts: این ابزار به شرکتها امکان انتخاب بهترین گزینهها بهترین در سطح محلی و جهانی را خواهد داد.
LinkedIn Premium Subscription: امکان دسترسی به و برقراری تماس با حرفهها و مشاغلی که مورد توجه کاربران است را فراهم خواهد آورد.
- منبع: Wikipedia / Linkedin