یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای پاسخ دادن به این سوال، بهتر است اول به جواب این سوال برسیم که HTML چیست؟

اگر شما از کاربران قدیمی اینترنت باشید، حتما به خاطر دارید که در سال‌هایی نه چندان دور استفاده از صفحات وب به سادگی امروز نبود. (اشتباه نشود در مورد سرعت اینترنت حرف نمی‌زنیم!)

در واقع در دهه 1980 استفاده از قالب‌های گرافیکی، صوت و تصویر در فایل‌های متنی به سادگی امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل کاربران نمی‌توانستند از ابزارها و اطلاعات ارائه شده در سایت‌ها به راحتی استفاده کنند. اما ظهور استاندارد اینترنتی HTML این روند را تغییر داد.

HTML) Hyper Text Markup Language) به معنای زبان نشانه‌گذاری فرامتن است. البته باید توجه داشت که HTML یک زبان برنامه نویسی نیست، زبانی است برای نشانه گذاری که برای تدوین قالب و طراحی صفحه‌های وب به کار می‌رود.

این زبان به شما امکان می دهد متن را قالب دهی کنید، تصاویر گرافیکی، صوت و ویدیو را اضافه کنید و همه اینها را در یک فایل متنی که هر کامپیوتری می تواند آن را بخواند ذخیره کنید و سپس در صورت تمایل آنرا از طریق شبکه جهانی اینترنت با همه نیا به اشتراک بگذارید.

اچ تی ام ال متشکل شده از یک سری دستورالعمل است. به هر یک از این دستورالعمل ها، برچسب یا تگ (Tag) می‌گویند. هرکدام از تگها وظیفه خاصی برعهده دارند. بعضی از تگ‌ها وظیفه نگهداری تگ‌های دیگر و بعضی تگها وظیفه دارند که عنصری مشخص مانند متن یا تصویر را در صفحه به نمایش بگذارند.

 همچنین برچسب‌هایی برای تغییر شکل ظاهری متن (فونت و رنگ و ...) یا برقراری پیوند (Link) به صفحات دیگر در اچ‌تی‌ام‌ال تعریف شده‌ است.

در واقع محتوای یک صفحهٔ وب، به وسیله تگ نشانه گذاری می شود و نحوه نمایش آن صفحه برای مرورگرهای وب، توصیف می‌شود. مرورگرهای وب که قادر به درک و تفسیر برچسبهای اچ‌تی‌ام‌ال هستند، تک‌تک آنها را از داخل سند اچ‌تی‌ام‌ال می خوانند و سپس محتوای آن صفحه را به صورتی که کاربر می‌بیند، نمایان‌سازی (Render) می‌کنند.

استاندارد اینترنتی  HTML از نوع پنجم

بحث در مورد ایجاد نسخه جدیدی از زبان نشانه گذاری HTML از سال 2004 آغاز شد و گفته می‌شود در فوریه 2010 نسخه‌های تقریبا نهایی از این استاندارد ایجاد شده است: استاندارد اینترنتی HTML5. یکی از فناوری های جدیدی که کارشناسان معتقدند دنیای وب را تغییر خواهد داد.

در HTML5 بحث اصلی ایجاد استانداردهایی برای وب چندرسانه‌ای است. به عبارت دیگر استانداردی که می تواند پاسخگوی تمام نیازهای اینترنتی کاربران باشد. این استاندارد اینترنتی به گونه ای طراحی شده که می تواند نیازهای صوتی و تصویری کاربران در دنیای مجازی را برطرف کند و امکان استفاده از نسل جدید نرم افزارها و ابزارهای اینترنتی با سرعت بالا را در رایانه های رومیزی، لپ تاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها، تلفن های همراه و ... فراهم کند.

به این ترتیب کاربران اینترنت می‌توانند به جای استفاده از چندین و چند نرم افزار بر روی رایانه خود به منظور دیدن فیلم و تصویر و شنیدن صدا و ...، از مرورگر اینترنتی که با استاندارد HTML5 سازگار است استفاده کنند و از طریق آن فایل های صوتی، تصاویر ویدئویی و فایل‌های گرافیکی دوبعدی را با کیفیت و سرعت بالا مشاهده کند.

کد خبر 106446

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز