گروه ادب و هنر: واکنش‌ها به حاشیه‌های افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر با گذشت ۳روز همچنان ادامه دارد.

 در تازه‌ترین مورد، رئیس دیوان عدالت اداری در مراسمی به مناسبت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی با انتقاد به آنچه در بخشی از افتتاحیه فیلم فجر اتفاق افتاد، به دولت درباره برخی سیاست‌ها در حوزه فرهنگ تذکر داد.

حجت‌الاسلام منتظری ضمن تقبیح تجلیل از برخی چهره‌های سینمای فاسد قبل از انقلاب گفت: چرا باید در جشنواره فیلم فجر که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌شود، از افراد فاسد به تجلیل و تکریم یاد شود و مسئولان حاضر در جلسه برای آنها کف بزنند؟ ما از هنرمندان حمایت می‌کنیم اما سینما و هنر باید در جهت اهداف انقلاب باشد نه اینکه ارزش‌های نظام را زیر پا بگذارد. اشاره رئیس دیوان عدالت اداری به سخنان سعید راد است که از 2بازیگر سینمای قبل از انقلاب به‌عنوان پایه‌های سینمای ایران نام برد و حرف‌های او با تشویق حاضران در مراسم افتتاحیه همراه بود. حجت‌الاسلام منتظری که ظاهرا مراسم جمعه‌شب را از تلویزیون تماشا کرده، افزود: چرا در مراسم افتتاح جشنواره فیلم فجر بین افرادی که از آنها تجلیل و تکریم به عمل ‌آمد، از افراد فاسد قبل از انقلاب با کمال وقاحت تقدیر و تشکر شد و وزیر ارشاد به جای برخورد با این عناصر، برای آنها دست زد؟

به فاصله اندکی پس از پایان مراسم افتتاح، یکی از رسانه‌ها به 2مورد حاشیه‌ای این برنامه اشاره کرد و یکی‌دو ساعت بعد رئیس سازمان سینمایی با حضور در برنامه 7تلویزیون، از نام‌هایی که بر زبان یکی از مهمانان آمده بود، تبری جست. حجت‌الله ایوبی گفت: اظهارنظر هنرمندان و حاضران در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر حتی اگر پشت تریبون جشنواره باشد ارتباطی به موضع سازمان سینمایی یا وزارت ارشاد ندارد. برخی هنرمندان نظر خود را عنوان می‌کنند و این قطعا موضع رسمی ما نیست.

اما حجت‌الاسلام منتظری معتقد است نام بردن و تشویق کردن بازیگران سینمای قبل از انقلاب در آغاز جشنواره‌ای که به نام فجر مزین شده دل دینداران را به درد آورده و واکنش مراجع معظم را درپی خواهد داشت: ‌مردم مسلمان کشور اجازه نخواهند داد این افراد از فضای معنوی نظام سوءاستفاده کنند و ارزش‌های والای انقلاب را زیر پا بگذارند. ما از هنرمندان کشورمان استقبال می‌کنیم اما هنرمندی که در جهت اهداف انقلاب باشد. در جلسه علنی روز گذشته مجلس هم نماینده سمنان در تذکر به وزیر ارشاد از نام بردن و تقدیر از بازیگران زمان طاغوت در افتتاحیه جشنواره انتقاد کرد.

می‌مانم و فیلم می‌سازم

اما به غیر از حواشی، متن جشنواره هم خبرساز بود. فیلم سینمایی «قصه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد صبح روز گذشته در کاخ جشنواره به نمایش درآمد و نشست پرسش و پاسخ آن با حضور کارگردان و تقریبا بازیگران برگزار شد. بنی‌اعتماد در بخشی از این نشست گفت: سیاست بخشی از مسائل اجتماعی است که من اگر لازم باشد، در فیلم‌هایم به آن اشاره می‌کنم. گرچه در حال حاضر تصمیمی برای ساختن فیلم سیاسی ندارم. وقتی این فیلم را می‌ساختم،‌ فکر می‌کردم این آخرین فیلم من باشد اما براساس اراده خودم تا آخر می‌ایستم و سر پا هستم و به فیلم ساختن ادامه می‌دهم.

بیگانه با پول زنجانی؟

بهرام توکلی، سعید ملکان، مهناز افشار و امیر جعفری حاضران در نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «بیگانه» بودند که در آن اشاره‌ای هم به پول بابک زنجانی در تولید این پروژه شد. ملکان در مقام تهیه‌کننده بیگانه، هر نوع استفاده از پول زنجانی در فیلم را رد کرد.

توکلی هم گفت: من نمی‌پذیرم که می‌گویند همه شخصیت‌های فیلمم تلخ و ناامیدند. اولویت اول من در سینما قصه‌گویی است بدون شک اما به شکل متفاوت از دیگر فیلمسازان. افشار هم بیگانه را از شریف‌ترین و محترم‌ترین فیلم‌های کارنامه خود توصیف کرد و هدف سینمای توکلی را یادآوری زندگی کردن دانست.

فیلم مجیدی نیامده خبرساز شد

ویتوریو استورارو مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «محمد(ص)» و برنده 3جایزه اسکار نیزدر نخستین روز جشنواره سی و دوم همراه همسرش در برج میلاد دیده شد. این هنرمند ایتالیایی را علیرضا شجاع‌نوری مدیر بخش بین‌الملل جشنواره امسال همراهی و نقش مترجم را برای او ایفا می‌کرد. استورارو عصر دیروز در کارگاه فیلمبرداری حاضر شد و درباره تجربه‌های گرانسنگ خود به سینماگران علاقه‌مند ایرانی گفت.نیک ویوارلی منتقد و نویسنده نشریه معتبر ورایتی که برای نخستین بار به ایران آمده، در گفت‌وگو با ایسنا درباره علاقه خود به سینمای ایران گفت: اخیرا فیلم‌هایی با بودجه قابل توجه در ایران ساخته می‌شود مثل فیلم جدید مجید مجیدی که خیلی کنجکاوم ببینم این فیلم در نهایت چگونه خواهد شد. این فیلم فیلمبردار بزرگ و خوبی چون ویتوریو استورارو دارد که چند جایزه اسکار برده است. در کل غریزه‌ام به من می‌گوید این فیلم بسیار خوب و جالب خواهد بود و برای سینمای ایران بسیار حائز اهمیت. نظر خبرنگار ورایتی درباره فیلم ضد‌ایرانی و برنده اسکار «آرگو» هم‌چنین است: این فیلم بیانگر احساس خاصی از درون آمریکا نسبت به ایرانی‌ها و سیاست ایران نیست. فیلم بیشتر جنبه سرگرم‌کننده دارد و همین جنبه آن بیشتر مورد توجه هالیوود و آکادمی اسکار قرار گرفت.