تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۶

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: هوای تهران قرار است با توزیع ۱۰۰درصدی بنزین پاک در روزهای آینده تمیزتر شود.

 با این اقدام وزارت نفت، باید دید مسئولان دلیل بالارفتن احتمالی میزان آلاینده‌های هوا در هفته‌های آینده را چه عاملی معرفی می‌کنند. همزمان با افزایش انتقادها از کیفیت بنزین تولید داخل به‌ویژه بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توزیع بنزین یورو4 یا همان بنزین پاک در 8کلانشهر در معرض آلودگی هوا را در دستور کار خود قرار داد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم گفت: از هفته آینده بنزین ١٠٠درصد از جایگاه‌های سوخت در تهران پاک می‌شود. این خبر در حالی اعلام شده که رئیس سندیکای جایگاه‌داران سوخت کشور به همشهری گفت: تعداد جایگاه‌های سوختی که بنزین یورو4 در تهران توزیع می‌کنند، از حدود 30 به 120 جایگاه در 2هفته اخیر افزایش یافته است.

به گزارش شانا، مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: توزیع بنزین پاک در کلانشهر تهران به مرز ٨میلیون لیتر در روز رسیده است و این میزان حدود ٧٠درصد مصرف کل این شهر را تشکیل می‌دهد. به‌گفته این مقام مسئول، هم‌اکنون عرضه بنزین مورد نیاز شهرهای اراک و کرج از نوع بنزین پاک است.

بیژن حاج محمد رضا رئیس سندیکای جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با همشهری، اظهار کرد: در روز‌های اخیر بر تعداد جایگاه‌های عرضه‌کننده بنزین یورو4 افزوده شده و در 120جایگاه از 245جایگاه سوخت شهر تهران هم‌اکنون بنزین پاک توزیع می‌شود. او با اشاره به بارگیری بنزین یورو4 در انبار قوچک در حوالی تهران و رفع مشکلات تبخیر به‌واسطه کاهش دمای هوا، گفت: براساس برنامه اعلام شده قرار است تا پایان سال بنزین یورو4 در تهران و شهرهای حومه پایتخت توزیع شود. این مقام صنفی کشور با اشاره به انتقادهای رئیس سازمان محیط‌زیست از کیفیت بنزین تولید شده در برخی مجتمع‌های پتروشیمی، افزود: عرضه بنزین تولیدی در این مجتمع‌ها به‌ویژه در کلانشهرهای در معرض آلودگی هوا متوقف شده و روند افزایش تعداد جایگاه‌های توزیع‌کننده بنزین یورو4 همچنان ادامه دارد. به‌گفته حاج محمد رضا، هم‌اکنون در شهر کرج 5جایگاه به‌صورت پایلوت بنزین یورو4 را توزیع می‌کنند و قرار است پس از تهران، بنزین شهرهای کرج و اصفهان هم پاک شود.

پیش از این شاهرخ خسروانی، قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود قرار است تا بهار سال آینده کلانشهر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، اراک، اهواز، کرج و تبریز تحت پوشش حداکثری بنزین یورو4 قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین