گروه اجتماعی: براساس آیین‌نامه اجرایی بودجه، 10 درصد از اعتبار حق‌التدریس معلمان‌ بدون کم شدن نیروهای فعلی، کاهش می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش در حاشیه اولین گردهمایی دبیران ستادهای ساماندهی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مدارس گفت: حق‌التدریس معلمان سالانه 600 میلیارد تومان برای آموزش و پرورش هزینه دارد که در آیین‌نامه بودجه از ما خواسته شده که این اعتبار را 10 درصد کاهش دهیم.

محمود فرشیدی افزود: پرداخت حق‌التدریس به 2 روش است که در حالت اول افرادی به عنوان معلم حق‌التدریس که رسمی آموزش و پرورش نیستند تدریس می‌کنند و در شکل دوم معلمان رسمی آموزش و پرورش هستند که ساعاتی به جز موظفی خود را به تدریس می‌پردازند.

وی با بیان این که حق‌التدریسی‌ها می‌توانند در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و در این جهت برای آنها امتیازات ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم، گفت: برای افزایش این امتیازات با سازمان مدیریت در حال مذاکره هستیم.

فرشیدی در باره تجمع اخیر معلمان حق‌التدریس مقابل مجلس گفت: معلمان حق‌التدریس از آموزش و پرورش می‌خواهند که بتوانند با امتیاز ویژه در آموزش و پرورش استخدام شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مجوز این است که استخدام در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدام یا تربیت دبیری و تربیت معلم صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تعداد معلمان حق‌التدریس در سال گذشته بیش از 56 هزار نفر بود، گفت: با استخدام معلمان حق‌التدریس در حال حاضر تعداد معلمان حق‌التدریس به حدود 49 هزار نفر رسیده است.

وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس در سال 83 ، ما ممنوعیت جذب حق‌التدریس جدید داریم اما این موضوع به این معنا نیست که از معلمان حق‌التدریس فعلی استفاده نکنیم.