تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۳

گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی: تمام ۳۷۴ محله شهر تهران دارای پژوهشگر محله شدند.

مراسم اختتامیه جشنواره پژواک محله در تالار ایوان شمس معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با حضور دکتر محمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و دکتر علی اصغر محکی مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و دبیر جشنواره پژواک، شهرداران تعدادی از مناطق و استادان حوزه پژوهش و نفرات برتر این جشنواره برگزار شد.

جشنواره پژواک سال‌جاری با محوریت بررسی و انتخاب آثار برتر پژوهشی 374 محله تهران کار خود را آغاز کرده بود. این جشنواره در 5بخش آثار و گزارش‌های پژوهشی محله‌ای، گزارش هم‌اندیشی‌های محله‌ای، ایده‌های پژوهشی محله‌ای، ترسیم سیمای اجتماعی و فرهنگی محله(نیمرخ محله) و در بخش سند توسعه مطالعات و پژوهش‌های محله‌ای، برگزار شد.

هزار و 30مقاله پژوهشی نیز با موضوعات مشارکت محله‌ای: مختصات، چالش‌ها و راهکارها، اقتصاد محله‌ای: کسب و کار و کارآفرینی محله‌ای، روابط و مناسبات اجتماعی محله‌ای، مسائل و آسیب‌های محله‌ای، ساختار و مناسبات مدیریت محله‌ای، کالبد و ساختار فیزیکی محله‌ای، زندگی روزمره و زیست محله‌ای، هویت و تعلقات محله‌ای، نظام ارتباطات و اطلاع‌رسانی محله‌ای و خدمات شهری در مقیاس محله‌ای، به این جشنواره ارسال شده بودند. به گفته دکتر محکی، از میان آثار ارسالی به این جشنواره 50 اثر واجد رتبه‌های اول تا سوم در رشته‌ها و زیررشته‌های مختلف شدند.

از ویژگی‌های جشنواره پژواک محله، داشتن شهر انسانی به جای انسان شهری، ارائه فرصت برابر به شهروندان جهت دستیابی به گفت‌وگوی مشارکتی و نقادانه در راستای تحقق راهبرد پژوهش‌محور است تا از این طریق شهروند فعال، مشارکت‌کننده و پژوهشگر داشته باشیم. ضرورت پژوهش در حوزه‌های مختلف شهری و حل مشکلات محله‌ای از طریق پژوهش‌های محله‌ای از دلایل اصلی برگزاری جشنواره شکوفا محسوب می‌شود. به گفته دکتر محکی، ثروت اقتصادی شهر باید با شناسایی ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی محله و نقش مهم رهبران و نخبگان فرهنگی در جهت ارتقای هویت و معنویت در خدمت شهروندان قرار گیرد تا تبدیل به سرمایه فرهنگی شده و به سمت تعالی مورد نظر پیش برود.

اجزای کلیدی این جشنواره پژوهشگران محله هستند که در 374 محله تهران مشغول به‌کار پژوهشی یا به تعبیر دکترنعمت‌الله فاضلی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی مشغول انجام یکی از سخت‌ترین کارها یا دود چراغ خوردن هستند. پژوهشگر محله تلاش می‌کند در چارچوب رفع نیازهای اطلاعاتی سازمان‌های محله‌ای، اطلاعات و گزارش‌های مورد نیاز را جمع‌آوری و تولید کند. وی این اطلاعات و گزارش‌ها را به‌صورت فعالیت‌های داوطلبانه محله‌ای و همچنین براساس فعالیت‌های قرار‌دادی از پیش تعریف‌شده در اختیار افراد و سازمان‌های مربوط قرار می‌دهد. پژوهشگران محله علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات محله‌ای و ساماندهی آنها در قالب نیمرخ محله و بارگذاری آنها روی پورتال محله، در گام بعدی اقدام به برگزاری هم‌اندیشی‌های محله‌ای می‌کنند.