گروه بورس: روندنزولی شاخص بورس در مبادلات ادامه یافت.

تحلیلگران تکنیکال بر این باورند مرز 76هزار واحد آخرین نقطه نزول شاخص است فعالان بازار سرمایه امیدوارند پس از اصلاح شاخص در مرز 76هزار واحد روند نزول بورس متوقف شود.

با انتشار گزارش مالی جدید سرمایه‌گذاری غدیر بار دیگر فرضیه نزول شاخص تحت‌تأثیر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها باطل شد.به گزارش همشهری، در شرایطی که نگرانی نسبت به نزول شاخص بورس افزایش یافته است تحلیل‌های زیادی درباره دلایل و میزان نزول شاخص شکل گرفته است.  هم شاخص بورس با 1065واحد نزول معادل 1.4درصد کاهش یافت و به 78هزارو 518واحد رسید. اکنون پرسش اینجاست که اولا دلایل نزول شاخص چیست؟ و دوما روند نزولی شاخص تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟

سرمایه‌گذاری غدیر  در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی سودش را فقط 6درصد کاهش داد. این نشان می‌دهد: نزول شاخص‌های بورس تحت‌تأثیر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها نیست. شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مالک سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان است و این شرکت نیز مالک عمده سهام 6شرکت پتروشیمی است که محصولاتشان را با خوراک گازی تهیه می‌کنند و بیشترین اثر را از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی می‌پذیرند.

غلامرضا سلیمانی در نامه‌ای خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس نوشته است: با عنایت به تغییرات اعلام شده در بودجه 30آذر‌ماه 93شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان که ناشی از افزایش نرخ خوراک بوده است به اطلاع می‌رساند پیش‌بینی سود هر سهم سال 93این شرکت (حسابرسی نشده) از 1300ریال اعلام شده قبلی به 1220ریال تغییر می‌کند.

به این ترتیب با انتشار گزارش مالی جدید سرمایه‌گذاری غدیر مشخص شد این ادعا که نزول شاخص بورس به‌دلیل نزول ارزش سهام شرکت‌های پتروشیمی اتفاق افتاده است صحت ندارد. بررسی‌های آماری نیز نشان می‌دهد قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی در طول دوره نزول شاخص فقط 9درصد نزول کرده است درحالی‌که ارزش سهام صنایع دیگر بورس بیش از این میزان کاهش یافته است. به این ترتیب بحث نزول شاخص فقط محدود به شرکت‌های پتروشیمی نیست و دامنه آن کل بازار سهام را فرا گرفته است.

شاخص در مرحله حساسی است

اما نزول شاخص بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ اگرچه در بهمن‌ماه امسال 50نفر از سهامداران حقوقی بزرگ دور هم جمع شدند تا مانع از ریزش شاخص بورس شوند حتی منابع مالی لازم برای جلوگیری از نزول شاخص 1000میلیارد تومان درنظر گرفته شد اما نه این جلسه و نه این میزان منابع مالی نتوانست مانع از نزول شاخص بورس شود.

در همان زمان که شاخص بورس تا مرز 90هزار واحد صعود کرده بود برخی تحلیلگران اعلام کردند هرگونه تلاش برای جلوگیری از نزول شاخص منجر به نزول فرسایشی خواهد شد و این شاخص باید تا مرز 77یا 76هزار واحد نزول کند واصطلاحا دوره اصلاحش را سپری کند.

روند وقایع گذشته این نظریه را ثابت کرد که نیروهای بازار فارغ از اقدامات کنترلی کار خودرا خواهند کرد. برای پاسخ به این پرسش که روند نزولی شاخص تا چه زمانی ادامه خواهد داشت با حمید رضا کاهدی تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه صحبت کردیم. او در این‌باره گفت: شاخص بورس در مرحله حساسی است به‌طور طبیعی این شاخص باید تا سطح 77یا در نهایت 76هزار واحد نزول کند اما اگر نزول شاخص بیش از این میزان ادامه یابد بورس وارد مرحله بد تری خواهد شد. پرسیدیم اگر شاخص به زیر مرز 77هزار واحد نزول کند نزول بورس تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ او گفت: به‌نظر من این شرایط تا تابستان سال آینده ادامه خواهد یافت؛ اما شرایط نشان می‌دهد که شاخص بورس به زیر مرز 77یا 76هزار واحد نزول نخواهد کرد.

او تأکید کرد: به‌نظر من بورس تهران از این نقطه به بعد چندان افت نخواهد کرد اما در عین حال روند مثبت نیز مانند گذشته ادامه نخواهد یافت به‌طور کل تا تابستان سال آینده نمی‌توان انتظار داشت روند بازار چندان با صعود مواجه شود اما من فکر می‌کنم شاخص بورس تا میان مرز 76یا 77هزار واحد به مرحله صعود باز خواهد گشت.از کاهدی پرسیدیم آیا این احتمال وجود دارد که شاخص بورس تا اردیبهشت به سطح 105هزار واحد برسد، او تصریح کرد: از نظر من بعید است چنین اتفاقی بیفتد.

منبع: همشهری آنلاین