گروه بورس: قرار است به‌زودی با تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان راه جدیدی برای تأمین مالی بخش مسکن باز شود.

بورس

کارشناسان معتقدند تاسیس این صندوق‌ها انقلاب جدیدی در صنعت ساخت‌وساز ایجاد می‌کند. معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در همین رابطه جزئیات بیشتری درباره اصلاح آیین‌نامه این صندوق‌ها ارائه کرد.به گزارش همشهری، بحث تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان از 3سال پیش مطرح شد اما از آن زمان تاکنون تاسیس این صندوق‌ها به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که صنعت ساختمان دارد با موانعی روبه‌رو شد.

علت اصلی تأخیر در راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان ساختار سنتی فعالیت‌های اجرایی و تأمین مالی در این بخش است. به همین دلیل با توجه به کارکرد مدرن صندوق‌های زمین و ساختمان به‌نظر می‌رسد پذیرش این ابزار جدید مالی از سوی فعالان صنعت ‌ساختمان به زمان نیاز دارد. به اعتقاد کارشناسان، این صندوق‌ها می‌توانند در فضای راه و شهرسازی کشور انقلاب کنند. آخرین خبر‌ها حکایت از آن دارد که وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس به‌طور مشترک در تلاشند هرچه سریع‌تر زمینه فعالیت این صندوق‌ها را فراهم کنند.

در برنامه‌های جدید، ساختار فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان متناسب با شرایط بازار مسکن تغییر کرده و قرار است یک طرح آزمایشی به‌زودی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس در این‌باره انجام شود. در همین رابطه سراغ حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی و علی سعیدی معاون سازمان بورس و اوراق بهادار رفتیم و در مورد سازو کار راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان پرسیدیم.

از سعیدی پرسیدیم چرا با وجود آنکه 3سال از تدوین آیین‌نامه قبلی صندوق زمین و ساختمان می‌گذرد راه‌اندازی نشده است ، او توضیح داد:در گذشته یک دستورالعمل برای راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان به تصویب رسید. حتی برخی از شرکت‌ها مجوز‌های لازم برای راه‌اندازی این صندوق‌ها را دریافت کردند اما هیچ کدام از این صندوق‌ها فعالیت‌شان را آغاز نکردند. بر همین اساس نشست‌های متعددی برای واکاوی دلایل این موضوع برگزار و موضوع را آسیب‌شناسی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که یکی از موانع راه‌اندازی این صندوق‌ها این است که بخش مسکن ویژگی‌های خاصی دارد و علت اصلی تأخیر در راه‌اندازی ویژگی‌های خاص صنعت ساختمان است.

او در پاسخ به این پرسش که در آیین‌نامه جدیدی که برای راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان تدوین شده اشکالات گذشته رفع شده است، گفت: بله؛ در آیین‌نامه جدید شفافیت این صندوق‌ها افزایش یافته و واحد‌های این صندوق در فرابورس قابل معامله خواهند بود، گزارش‌های دوره‌ای پیشرفت کار به عموم مردم ارائه خواهد شد و در عین حال خبرنگاران و فعالان بازار سرمایه هم می‌توانند از محل اجرای پروژه خبر تهیه کنند. معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از همکاری این سازمان با وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت:

ما با دکتر حسین عبده تبریزی به‌عنوان مشاور وزیر راه و شهر‌سازی‌ و عضو شورای بورس جلساتی برگزار کرده‌ایم. بر همین اساس مجموعه سازمان بورس برای تأمین مالی بخش مسکن به‌طور کامل با وزارت راه و شهرسازی هماهنگ است. همچنین برای نمونه قصد داریم یک پروژه با وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی و پس از آن اشکالات کار را برطرف کنیم.او درباره ساختار این صندوق‌ها توضیح داد: ساختار این صندوق‌ها خیلی شبیه صندوق‌های قابل معامله است.

کد خبر 251449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز