گروه شهری: معاون شهردار تهران پیشنهاد داد تا اتوبوس‌های در حال خروج از پایانه‌های مسافربری پایتخت در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین شهرداری تهران مورد بازدید فنی قرار بگیرند.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با سایت خبری شهردار آنلاین این موضوع را مطرح کرده است. این در حالی است که معاینه فنی خودروهای سنگین برون‌شهری در حیطه وظایف وزارت راه است. معاینه فنی خودروهای سبک و خودروهای سنگین درون‌شهری را هم شهرداری‌ها و وزارت کشور پیگیری می‌کنند.

البته شهرداری تهران مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین درون‌شهری را نیز ایجاد کرده است و اتوبوس‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت در این مراکز مورد بازرسی فنی قرار می‌گیرند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با ارائه پیشنهاد معاینه فنی اتوبوس‌های برون‌شهری در مراکز معاینه فنی تهران گفت: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم و ظرفیت فنی هم داریم تا هر خودرویی که خواست از ترمینال خارج شود، همراه با صورت وضعیت مسافری، گواهی معاینه فنی هم به پیوست داشته باشد.

از نظر ما نیز بهترین راهکار همین است. اما هنگامی که خودرو خارج شد دیگر توجیهاتی مانند اینکه مشکل ترمز داشت و از این قبیل فایده‌ای ندارد. تشکری هاشمی تأکید کرد: این پیشنهاد جدی ماست که اگر اتوبوسی معاینه فنی نداشت اجازه خروج از ترمینال داده نشود، به‌ویژه که در آستانه نوروز و مسافرت‌های آغاز سال جدید هستیم.این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که در 6‌ماه گذشته اخبار مختلفی از سوانح پیش آمده برای اتوبوس‌های بین‌شهری به‌دلیل نقص فنی در گوشه و کنار کشور منتشر شده است.

مشکل رفتاری و 1500برخورد ترافیکی

اما معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در هنگام حضور در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز درباره مهم‌ترین فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی این معاونت صحبت کرد. سیدجعفر تشکری هاشمی تغییر فرهنگ را اقدامی بسیار دشوار دانست که در درازمدت اتفاق می‌افتد. وی به این نکته نیز اشاره کرد که کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی به اجرای چند برنامه فرهنگی یا تولید چند محصول فرهنگی محدود نمی‌شود. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران بالغ بر 4هزار کیلومتر خیابان دارد که به‌طور متوسط روزانه حدود 1500برخورد ترافیکی در آنها رخ می‌دهد، اظهار کرد: اصولاً در جریان ترافیک موضوعی به نام تصادف یا همان اتفاق از جایگاه علمی برخوردار نیست، چرا که اصولاً در فرایند تردد تصادف جایی ندارد.

منبع: همشهری آنلاین