همهشری‌آنلاین: سال ۱۳۹۲، سال نسبتا پرخبری در حوزه رسانه و ارتباطات به‌ویژه در بخش کتاب و کتابخوانی به شمار می‌آید، سالی که با رخدادهای کوچک و بزرگ و شیرین و تلخ همراه بود. از قدردانی پژوهشگران رسانه و رونمایی از سردیس معتمدنژاد گرفته تا درگذشت پدر علم ارتباطات نوین ایران.

به گزارش ایبنا، رونمایی از سردیس پدر علم ارتباطات نوین کشور، تجلیل از دکتر سعیدرضا عاملی، برگزاری دهمین کنفرانس روابط عمومی، بزرگداشت دکتر علی‌اکبر فرهنگی و درگذشت پروفسور کاظم معتمدنژاد از رخدادهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

رونمایی از سردیس پروفسور معتمدنژاد در فرهنگسرای رسانه

سی‌ام اردیبهشت ماه امسال بود که مراسم رونمایی از سردیس پروفسور کاظم معتمدنژاد در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. این مراسم اگر چه بدون حضور پدر علم ارتباطات همراه بود اما فرزند و شاگردان استاد حضور پررنگی در این رونمایی داشتند. این سردیس توسط استاد نادر قشقایی یکی از مشهورترین مجسمه‌سازان کشور ساخته شده است.

رونمایی از پنج کتاب رسانه در هفته روابط عمومی

پنج کتاب با موضوع روابط‌ عمومی سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه همزمان با پنجمین روز هفته روابط عمومی در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شدند. کتاب‌های بازاندیشی تمدن: ارتباطات و ترور در دهکده جهانی نوشته مرحوم دکتر مجید تهرانیان و ترجمه داوود آقارفیعی و مرجان اردشیرزاده، مهارت‌های ارتباطی موثر و بازاریابی رایانامه‌ای نوشته شون مک‌فیت با ترجمه دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر شهناز هاشمی و ناصر اسدی، سیر تحول و تکامل ژورنالیسم به قلم علی‌اکبر عبدالرشیدی، پرتال ایرانی به قلم دکتر حمید ضیایی‌پرور و مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان دیگر اثر این مجموعه است که محمدصادق افراسیابی نگارش آن را به عهده داشته است.

نگارش دانشنامه مطبوعات ایران

آبان ماه امسال بود که محمدجعفر محمدزاده، سرپرست دانشنامه مطبوعات ایران از پایان تالیف و نگارش جلد نخست دانشنامه مطبوعات ایران خبر داد، مجلدی که در آن 250 مقاله از حدود 100 تن از صاحبنظران و کارشناسان درباره تاریخ مطبوعات ایران گردآوری شده است. جلد نخست دانشنامه در بردارنده مداخل «آ» و «الف» به پایان رسیده و جلد دوم نیز با تالیف مداخل ب و پ و ت آغاز شده است.

پدر علوم ارتباطات نوین ایران درگذشت

چهاردهم آذرماه امسال، خبری منتشر شد که جمع رسانه‌‌ای‌ها و ارتباطات کشور را داغدار کرد، پروفسور کاظم معتمدنژاد دارفانی را وداع گفت. پدر علم ارتباطات نوین کشور پس از ماه‌ها بیماری، علم و رسانه را رها کرد اما کتاب‌های ماندگاری از خود به یادگار گذاشت. وی اردیبهشت‌ماه سال 1313 در شهر بیرجند متولد شد. از او مقالات و کتاب‌های متعددی مانند حقوق و ارتباط جمعی، ارتباطات و وسایل ارتباطی، روش تحقیق در محتوای مطبوعات و روش مطالعه و بررسی مطبوعات در زمینه ارتباطات و رسانه منتشر شده است. پیکر پروفسور معتمدنژاد در قطعه نام‌آوران بهشت ‌زهرا (س) به خاک سپرده شد.

بزرگداشت فرزانه فروتن

همایش علمی بزرگداشت دکتر کاظم معتمدنژاد همزمان با نخستین روز هفته پژوهش 23 آذر 1392 در سالن شهید مطهری دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه‌ طباطبایی برگزار شد. احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران در این بزرگداشت، از نامگذاری خیابان یا منطقه‌ای در تهران به نام دکتر معتمدنژاد خبر داد. در بخش دیگر این همایش، دکتر حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری نیز پیشنهاد راه‌اندازی مرکز ملی مطالعات ارتباطات با مشارکت همه نهادهای پژوهشی و آموزشی را خواستار شد.

در این مراسم دو میزگرد دیگر با عنوان روزنامه‌نگاری با حضور دکتر علی‌اکبر فرقانی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر محمد سلطانی‌فر و دکتر هادی خانیکی و جامعه اطلاعاتی با حضور دکتر حسن ابراهیم‌آبادی، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر علی‌اکبر جلالی و دکتر سعیدرضا عاملی برگزار شد.

تجلیل از پروفسور سعیدرضا عاملی

دوشنبه 23 دی‌ماه امسال، همزمان با دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران از پروفسور سعیدرضا عاملی، استاد و نویسنده فعال حوزه رسانه قدردانی شد. عاملی تاکنون بیش از 34 عنوان کتاب تالیف کرده است و مطالعات جهانی شدن: دو جهانی شدن‌ها و دو فضایی شدن‌ها و روش‌های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه از کتاب‌های وی به‌شمار می‌آیند. قدردانی از عاملی در قالب اعطای پنجمین جایزه بین‌المللی دکتر حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران در دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران انجام شد.

عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، عضو وابسته گروه مطالعات آمریکای - دانشکده مطالعات جهان و رییس انجمن علمی مطالعات جهان است که علاوه بر تدریس در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تا به حال صدها مقاله به زبان‌های فارسی، انگلیسی، چینی، ژاپنی و عربی منتشر کرده است.

تجلیل از اردکانی در چهارمین جایزه علمی استاد کاردان

چهارمین جایزه علمی استاد علی‌محمد کاردان دوشنبه 16 دی در سالن کوثر دانشگاه روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم، چهارمین جایزه سالانه دکتر علی‌محمد کاردان به رضا داوری‌اردکانی، رییس فرهنگستان علوم اعطا شد. این مراسم با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی از استادان و دانشجویان رشته‌های روانشناسی همراه بود و در پایان آن، با اهدای لوح تقدیر و تندیس جایزه دکتر کاردان از چهار رساله دکترای برتر نیز تجلیل شد.

برگزاری دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی

دهمین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی ایران 23 و 24 دی‌ماه در مرکز همایش‌های وزارت امور خارجه با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، مراسمی که وزیر با تاکید بر ویژگی‌های شخصی پروفسور معتمدنژاد، او را منشأ خدمات علمی فراوانی در کشور دانست. در پایان این مراسم نشان عالی سفیر فرهنگی به جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل تشکیل نخستین شورای عالی سیاستگذاری روابط‌عمومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا و از خانواده مرحوم کاظم معتمدنژاد در آستانه چهلمین روز درگذشت این استاد تجلیل شد.

تغییر مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

دوم بهمن ماه امسال بود که محمد سلطانی‌فر، استاد و نویسنده حوزه رسانه و ارتباطات جایگزین محمدمهدی انصاری در سمت ریاست دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها شد. سلطانی‌فر متولد سال 1340 در تهران و کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده است، وی همچنین دارای مدرک دکترای روزنامه‌نگاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است و اکنون استادیار تمام وقت گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات است. دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در سال‌ 1368 زیر نظر معاونت‌ امور مطبوعاتی‌ و تبلیغاتی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ با هدف تشویق‌ تحقیق‌ و گسترش‌ آموزش‌ در زمینه‌ ارتباطات‌ اجتماعی‌ با تأکید خاص‌ بر مطبوعات‌ و روزنامه‌نگاری‌ بنیاد نهاده‌ شد.

تجلیل از دکتر علی‌اکبر فرهنگی؛ پدر مدیریت رسانه

12 اسفند ماه امسال، مراسم تجلیل از استاد علی‌اکبر فرهنگی چهره ماندگار و پدر مدیریت رسانه کشور برگزار شد، مراسمی که مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران میزبان آن بود و جمعی از شاگردان، همکاران و دوستان دکتر فرهنگی در این مراس حضور داشتند.

رونمایی از کتاب «ارتباطات انسانی» نوشته محسنیان‌راد

13 اسفندماه امسال کتاب ارتباطات انسانی» اثری از دکتر مهدی محسنیان‌راد با حضور دکتر حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری رونمایی شد. این کتاب در 10 فصل تدوین شده است و به دنبال بیان چیستی و چگونگی فرآیند ارتباط است و سپس به مهم‌ترین ویژگی‌ها و مسایل آن به تفکیک زمینه‌های ارتباطی می‌پردازد که یک‌بار از منظر «زبان» به دو زمینه «ارتباط کلامی» و ارتباط «غیر کلامی» و بار دیگر از منظر «ارتباط‌گران» به «ارتباط با خود»، «ارتباط میان فردی»،‌ «ارتباط گروهی» و «ارتباط عمومی» تقسیم می‌شود.

سمیعی‌گیلانی؛ نماد پاکیزه‌نویسی جشنواره مطبوعات

17 اسفندماه امسال همزمان با معرفی برگزیدگان بیستمین جشنواره سراسری مطبوعات در شاخه‌های مختلف بود. در این مراسم، احمد سمیعی‌گیلانی، پرویز خرسند، فرج‌الله صبا و غلامرضا نامدارمحمدی، چهره‌های برگزیده بخش‌های ویژه این جشنواره را تشکیل می‌دهند. احمد سمیعی‌گیلانی، نویسنده و مترجم در بیستمین جشنواره مطبوعات در بخش پاکیزه‌نویسی» به عنوان نماد پاکیزه‌نویسی از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی معرفی و قدردانی شد.

پرویز خرسند، نویسنده و پیشکسوت روزنامه‌نگاری نیز به عنوان چهره برگزیده در حوزه فرهنگ به پاس 60 سال تلاش قلمی و روزنامه‌نگارانه در جشنواره بیستم مطبوعات در بخش نکوداشت انتخاب شد. فرج‌الله صبا،‌ نویسنده و روزنامه‌نگار در بخش پیشکسوتان، به عنوان پیشکسوت روزنامه‌نگاری انتخاب شد. صبا متولد 1313 در تبریز، فارغ‌التحصیل رشته ادبیات فرانسه در دانشگاه تهران است. آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی وی در دهه 30 بود که با ورود به موسسه اطلاعات به عنوان مصحح (نمونه‌خوان) و فعالیت در نشریه‌های اطلاعات شروع شد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها