تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴

همشهری آنلاین: پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز XP شرکت مایکروسافت روز سه‌شنبه به پایان خواهد رسید، این به آن معنی است که مایکروسافت دیگر هیچ بسته به‌روز‌رسانی و امنیتی را برای برطرف ساختن حفره‌های امنیتی این سیستم‌عامل ارائه نخواهد کرد.

براساس گزارش BBC، تعدادی از کشورهای جهان برای افزایش مدت قرارداد پشتیبانی امنیتی از این سیستم‌عامل با هدف محافظت از کاربرانشان مذاکراتی را انجام داده‌اند. شرکت‌های امنیتی نیز اعلام کرده‌اند هر فرد یا شرکتی که کاربر این سیستم‌عامل 13 ساله است در معرض شدید آلودگی و حملات سایبری قرار خواهد گرفت.

آمار نشان می‌دهند 20 تا 25 درصد از تمامی کاربران،‌ باوجود اینکه از سال 2001 به بعد سه نسخه دیگر از ویندوز عرضه شده‌است،  هنوز درگیر ویندوز XP هستند. تعدادی از این کاربران قراردادهایی میلیونی را برای دریافت پشتیبانی امنیتی از مایکروسافت به امضا رسانده‌اند، برای مثال دولت بریتانیا و هلند برای دریافت پشتیبانی برای 40 هزار رایانه تحت ویندوز XP که مورد استفاده کارمندان دولت قرار دارد، قرار‌دادهای چند میلیونی به امضا رسانده‌اند.

به گفته دیو ام، محقق ارشد شرکت امنیتی کسپرسکی هریک از کاربران این سیستم‌عامل در معرض خطر شدید حملات بدافزارها قرار دارند. این درحالی است که بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز در جهان تحت سیستم‌عامل XP هستند. به گفته وی آمار نشان می‌دهند کمتر از یک‌پنجم مشتریان شرکت کسپرسکی از کاربر ویندوز XP هستند اما بیش از یک‌چهارم آلودگی‌های رایانه‌ای ناشی از نقص‌های ویندوز XP است.

وی معتقد است نسبت آلودگی پس از ارائه آخرین بسته امنیتی ویندوز XP در تاریخ هشتم آوریل افزایش بیشتری گرفته‌است. این آخرین بسته تعدادی از نقص‌های حیاتی این سیستم‌عامل را برطرف خواهد کرد.

آمار نشان می‌دهد کاربران ویندوز XP رتبه اول لیست قربانیان کلاهبرداری‌های سایبری را از آن خود کرده‌اند. درحال حاضر 500 میلیون رایانه در سرتاسر جهان تحت سیستم‌عامل XP هستند و این آمار می‌تواند احتمال وقوع سرقت‌ها و حملات سایبری را افزایش دهد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها