همشهری آنلاین: کلنگ احداث یک طرح مشترک پتروشیمی بین جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا، روز دوشنبه 11 تیر با حضور محموداحمدی نژاد و هوگو چاوز روسای جمهوری دو کشور در عسلویه به زمین زده شد.

به ‌گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد درمراسم کلنگ‌زنی این پروژه، دو ملت ایران و ونزوئلا را دو ملت هدفمند و دوست و برادر خواند و گفت: ایران و ونزوئلا با تلاش و کوشش ، کشورهای خود را می‌سازند و تلاش می‌کنند که دنیای جدیدی برای ملت‌های خود و سایر ملت‌های آزاد بسازند.

دکتر "محمود احمدی‌نژاد"  تاکید کرد : ایران و ونزوئلا هر دومصمم به ساختن ، توسعه و پیشرفت هستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران آنگاه گفت: "زنده باد ملت‌های ایران و ونزوئلا و نابود باد دشمنان دو ملت و ملت‌های آزاد دنیا."

"هوگو چاوز"رییس جمهوری ونزوئلا نیز در این مراسم‌همکاری دو کشور ایران و ونزوئلا را اتحاد "خلیج فارس‌و دریای کارائیب " دانست و گفت: ما می‌خواهیم متحد شویم و یک دنیای چند قطبی را ایجاد کنیم.

چاوز افزود: ایران یک قدرت منطقه‌ای و تاثیرگذار است و ونزوئلا نیز با توانمندی‌های خود، یک قدرت و کشور تاثیرگذار در آمریکای جنوبی است.

رییس جمهوری ونزوئلا گفت : همکاری دو کشور ایران و نزوئلا برای صلح و دوستی است و در خدمت صلح و امنیت منطقه خواهد بود.

چاوز همچنین با ابراز خوشحالی از سفر به ایران و منطقه عسلویه گفت که برای نخستین بار است که به عسلویه سفر کرده‌و امیدواراست طرح پتروشیمی مشترک ایران و ونزوئلا هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

این مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن متانول و باسهم مشارکت ‪ ۵۱‬درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران وسهم ‪ ۴۹‬درصدی شرکت پتروشیمی ونزوئلا درسایت 2 پتروشیمی منطقه‌ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با تاسیس شرکت مشترک پتروشیمی درایران و ونزوئلا،یک واحد پتروشیمی تولیدکننده متانول در عسلویه و یک واحد متانول نیز در منطقه صنعتی زیگما کشور ونزوئلا احداث خواهد شد.

در  آیین کلنگ زنی، وزیران نفت، صنایع و معادن و خارجه ایران به همراه جمعی از مقامات کشوری و استانی حضور داشتند.

فعالیت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در عسلویه در دو سایت انجام‌می‌شود.

مجتمع‌های پتروشیمی پارس، غدیر، زاگرس، برزویه، آریاساسول، جم و مبین در سایت یک واقع شده‌اند.

مجتمع پتروشیمی پارس، تولیدکننده اتان و گاز مایع بوتان و پروپان، واحد اول مجتمع پتروشیمی زاگرس،تولیدکننده ‌متانول و مجتمع پتروشیمی مبین، تامین کننده سرویس‌های جانبی مجتمع‌های سایت یک پتروشیمی منطقه ویژه در سال گذشته به بهره‌برداری رسیدند.

عملیات احداث مجتمع‌های پتروشیمی مهر، مروارید و کاویان نیز در سایت دو پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز شده است.

عسلویه محل اجرای این طرح‌ها از توابع شهرستان کنگان در استان بوشهر واقع شده است.