تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۴۵

گفت‌وگو با شهرام کرمی دبیر برگزاری نمایش‌های خیابانی تهران.

دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی، طی فراخوانی از همه گروه‌های فعال برای حضور در اجرای فصلی سال 1386 در شهر تهران، دعوت کرد و به این ترتیب نمایش‌هایی برای اجرای فصلی انتخاب می‌شوند و شهروندان تهرانی می‌توانند در خیابان‌های خاصی از شهر تماشاگر تئاتر باشند.

برای روشن شدن چگونگی اجرای این نمایش‌ها با شهرام کرمی دبیر برگزاری نمایش‌های خیابانی ویژه شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. کرمی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر و معماری است و نمایش‌های خاکستری، قصه خوب خدا، خانه کاغذی و غریبه‌های همیشگی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

  •  آیا اجرای فصلی تئاتر خیابانی برنامه‌ای است برای تداوم اجرای این گونه نمایش‌ها در شهر تهران؟

- مدتهاست که ضرورت تغییر روند اجرای نمایش‌های خیابانی در شهر تهران احساس شده است و دفتر تئاتر خیابانی نیز به همین منظور، به خاطر ایجاد تمرکز، اجرای نمایش‌های خیابانی را به صورت فصلی مدنظر قرار داده است.

مذاکراتی با سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران صورت گرفت و طی آن بنا شد که علاوه بر محوطه تئاتر شهر سه تا از بوستان‌های شهر تهران به اجرای این نمایش‌ها اختصاص داده شود و این اجراها در طول سال به صورت مداوم ادامه پیدا کنند.

  • کدام بوستان‌ها برای این کار در نظر گرفته شده است؟

- هنوز دقیقا مشخص نیست، ولی با توجه به حمایت‌های آقای قاضی نظام رئیس مرکز تئاتر سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، حتماً بوستان‌های مناسبی برای این کار انتخاب خواهد شد. سعی می‌شود بوستان‌هایی برای این منظور انتخاب شود که به یک فرهنگسرا یا خانه فرهنگ نزدیک باشد و این امکان را به هنرمندان تئاتر خیابانی بدهد که برای اجرا آماده شوند.

  •  مهلت ارسال آثار تا 25تیرماه اعلام شده است. از چه زمانی نمایش‌ها اجرا خواهند شد؟

- از ابتدای مردادماه اجراها آغاز می‌شوند و پس از آن به فاصله کوتاهی، نمایش‌های فصل پاییز اجرا می‌شوند.

  •  در انتخاب آثار، ارتباط نمایش با زمان نمایش، اینکه تابستان است یا زمستان، نقش دارد؟

- نه چندان. از نظر ما آثاری که حاصل خلاقیت و نوآوری باشند در اولویت قرار دارند و البته به نمایش‌هایی با موضوع اتحاد ملی و انسجام اسلامی نیز اهمیت می‌دهیم.

  •  فکر می‌کنید استقبال چگونه خواهد بود؟

- واقعیت این است که تئاتر خیابانی مردمی‌ترین نوع تئاتر است، اما ما با الگوهای رایج تئاتر خیابانی در دنیا فاصله بسیار داریم. در دو زمینه جذب مخاطب و توجه به گونه‌ها و شیوه‌های نمایشی نیاز به الگوهایی داریم که به ارتقای تئاتر خیابانی ما کمک کنند. گروه‌های فعال در این زمینه کم نداریم و سالهاست مسابقه تئاتر خیابانی در کشورمان برگزار می‌شود؛ بنابراین با حمایت جدی از این گروه‌های فعال می‌توانیم گونه تئاتر خیابانی را به عنوان یک گونه تاثیرگذار و مستقل در کشورمان داشته باشیم.

  •  آیا تئاتر خیابانی می‌تواند باعث ایجاد علاقه در مردم برای دیدن تئاتر و توجه جدی به نمایش‌های صحنه باشد؟!

- این امکان وجود دارد به این شرط که تئاتر خیابانی به عنوان یک جریان مستمر در فرهنگ ما جایی پیدا کند. مشکل تئاتر ما فقر مخاطب است. تئاتر خیابانی در صورت داشتن کیفیت مناسب و قرار گرفتن در سطحی قابل قبول، به جذب و تربیت تماشاگر برای تئاتر می‌انجامد.

  • نمایش خیابانی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد که نمایش خیابانی محسوب شود؟

- اصلی‌ترین ویژگی چنین نمایشی، خلق موقعیت نمایشی جذاب برای ارتباط با مخاطب عام است. جذب مخاطب نیز با ارائه نمایش‌هایی میسر است که مخاطبان مسائل مبتلابه زندگی خود را در آن ببینند. من امیدوارم اجرای نمایش‌های خیابانی به صورت فصلی، به ایجاد شرایطی بهتر و مناسب‌تر برای هنرمندان تئاتر خیابانی هم منجر شود.