همشهری آنلاین: خبرگزاری ایتارتاس به نقل از معاون سازمان انرژی اتمی ایران نوشت که تهران قصد دارد ظرف 2 ماه نیروگاه بوشهر را راه اندازی کند.

به گزارش ایسنا، مدیر کل امور ایمنی سازمان انرژی اتمی در گفت‌و گو با این خبرگزاری رویس در این باره توضیح داد: تا 2 ماه دیگر آزمایش‌های مربوط به مدار اول نیروگاه بوشهر انجام می‌شود. ورود به این مرحله بسیار مهم و حایز اهمیت است، اما تا راه‌اندازی نهایی آن به معنی وارد شدن برق در مدار اصلی نمی‌باشد. از سویی مقامات ایرانی نسبت به انجام به موقع تعهدات برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از سوی پیمانکار روسی ابراز تردید می‌کنند.

ایتارتاس به نقل از اسماعیل خلیل پور، معاون سازمان انرژی اتمی و رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور در همایشی در دوبنا گزارش داد: کار ساخت و ساز این نیروگاه تقریبا به پایان رسیده است.

وی افزود: قطعات، کابل‌ها و سیستم تهویه نصب شده‌اند.

به گزارش ایسنا خلیل پور با بیان این که ایران انتظار دارد که روسیه در سریعترین زمان ممکن سوخت را تحویل بدهد گفت: ایران انتظار دارد که هر لحظه سوخت را دریافت کند.

مقام یاد شده اشتباه روس ها را باعث ایجاد تاخیر دو ماهه در انتقال تجهیزات به بوشهر دانست.

وی گفت: در ابتدا روسیه می‌خواست که این تجهیزات در خارج ساخته شود، اما سپس تصمیم گرفت که آن را در روسیه بسازد و این کار باعث تاخیر شد.

وی گفت که با این حال طرف ایرانی از کار روس‌ها در کل رضایت دارد.

خلیل پور ادامه داد: آنها تمامی مشورت‌های لازم را با ما انجام داده‌اند.

دیگر خبرگزاری‌های روسی ازجمله اینترفکس نیز به نقل از یک مقام ایرانی گزارش دادند که ساخت نیروگاه بوشهر در عرض دو ماه تکمیل می‌شود و ایران امیدوار است بلافاصله پس از آن عملیات‌ها را آغاز کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به این مطلب به افزود: محمد امیری، مدیرکل امور ایمنی سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانسی علمی در حوالی مسکو این اظهارات را عنوان کرد.

خبرگزاری ایتارتاس گزارش داد: ساخت و ساز (بوشهر) ظرف دو ماه تکمیل خواهد شد و ما باید سوخت هسته‌ای را برای آغاز به کار این راکتور مطابق با تماس ها با طرف روسی در یافت کنیم.

در این گزارش به نقل از وی آمده است که ایران "انتظار تحویل سوخت را در هر زمانی دارد."