همشهری آنلاین: اولین وزیر دفاع زن ژاپن روز چهارشنبه 4 ژوئیه سوگند خورد.

به گزارش آسوشیتد پرس، یوریکو کویکه پس ازآنکه فومیو کیوما وزیر دفاع سابق ژاپن به دلیل ایراد سخنانی ضد ژاپنی درباره بمباران اتمی شهر‌های ناکازاکی و هیروشیما استعفا داد به عنوان وزیر دفاع جدید ژاپن برگزیده شد.[سابقه خبر]

کویکه پس از مراسم سوگند خود گفت:من تلاش دارم اعتماد را به به دولت بازگردانم.

او افزود: دفاع مربوط به مدیریت بحران در یک کشور است، وظیفه‌ای که نمی‌توان در آن اخلال کرد.

کیوما  وزیر دفاع سابق ژاپن پیشتر در سخنانی ادعا کرده بود که بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی از سوی ارتش آمریکا در سال 1945 اجتناب ناپذیر بوده است.

کیوما در سخنانی که روز شنبه 30 ژوئن ایراد کرده بود گفته بود: (در صورت عدم بمباران اتمی ناکازاکی وهیروشیما) ژاپن بخش بزرگتری از سرزمین‌های شمالی خود را در نبرد علیه اتحاد جماهیر شوروی از دست می‌داد. ارتش شوروی در روز بمباران ناکازاکی منچوری در شمال چین را به تصرف خود درآورده بود، منچوری تا پیش از آن در اشغال ارتش ژاپن بود.

کیوما در ادامه ادعاهای عجیب خود افزوده بود: من تصور می‌کنم بمباران اتمی ناکازاکی و هیروشیما به جنگ خاتمه داد و بر این باورم که این امر اجتناب ناپذیر بود و نمی‌شد برای آن کاری کرد.

کیوما روز سه شنبه 3 ژوئیه به دلیل ایراد این ادعاهای جنجال برانگیز درباره بمباران اتمی ناکازاکی و هیروشیما از مقام خود استعفا داد. این ادعاها موج نارضایی را در میان مردم ژاپن برانگیخت. مردم ژاپن بمباران اتمی ناکازاکی و هیروشیما را به مثابه  یک کشتار فجیع غیر انسانی تلقی می‌کنند.

بر اثر بمباران شهرهای ناکازاکی و هیروشیما از سوی جنگنده‌های ارتش آمریکا در روز‌های پایانی جنگ جهانی دوم بیش از 200 هزار شهروند بیگناه ژاپنی کشته شدند.