همشهری آنلاین: کهنه سربازان جنگ جهانی دوم، خانواده‌های بازماندگان و قانونگذاران ژاپنی به مناسبت سال‌روز پایان جنگ جهانی‌دوم در معبد یاسوکنی در توکیو گرد هم آمدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، با توجه به حساسیت برانگیز بودن بازدید مقامات ژاپنی از این معبد، شینزو آبه و اعضای کابینه ژاپن به معبد یاسوکنی نرفتند.

 یاسوهیسا شیوزاکی سخنگوی دولت ژاپن نیز اعلام کرد:هیچ کدام از 16 وزیر عضو کابینه شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به این معبد نرفته‌اند. شیوزاکی در ادامه اظهاراتش گقت:وزرای کابینه خود تصمیم گرفته‌اند به آرامگاه و معبد یاسوکنی نروند.

امپراطور ژاپن و همسرش

اما قرار است شینزو آبه در ساعات پایانی روز چهارشنبه 16 اوت در حضور امپراطور ژاپن سخنانی را به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان ژاپنی جنگ جهانی اول ایراد کند. 

طی 20 سال اخیر این اولین باری است که هیچکدام از اعضای کابینه ژاپن به مراسمی که به مناسبت تسلیم این کشور در پایان جنگ جهانی دوم برگزار می‌شود، نرفته‌اند.

در مراسم سال جاری نیز 46 نفر از قانونگذاران شرکت کرده‌اند. این درحالی است که سال گذشته 62 نفر از قانونگذاران ژاپنی در این مراسم شرکت جسته بودند.

یاسوکنی معبدی است متعلق به پیروان آیین شینتو که در سال 1869 ساخته شده است. منتقدان معتقدند این معبد یکی از ارکان شکل دهنده ایدئولوژی جنگی ژاپن و توسعه امپریالیستی این کشور در آسیا در سال‌های 1930 و 1940 بوده است.

 این معبد همچنین مدفن تعدادی از مقامات ژاپنی است که پس از جنگ جهانی دوم به جرم ارتکاب جنایات جنگی مجرم شناخته و اعدام شده‌اند.

 پیشتر جونیشیرو کوایزومی در مقام نخست وزیر ژاپن به بازدید از معبد یاسوکنی می‌رفت و سال گذشته نیز در سالگرد تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم نیز به بازدید از این معبد رفته بود.

بازدیدهای کوایزومی خشم و انتقادات مقامات کشور‌های کره‌جنوبی و چین را برانگیخته بود. در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم شبه جزیره کره و بخش‌های وسیعی از شمال‌شرقی چین تحت سلطه ژاپنی‌ها قرار داشت و آن‌گونه که اسناد تاریخی نشان می‌دهد ژاپنی‌ها در این مناطق مرتکب جنایات جنگی شدند.

شینزو آبه نیز به رغم آنکه پیشتر و قبل از آنکه به نخست وزیری ژاپن برسد، از معبد یاسوکنی بازدید می‌کرد، پس از در دست گرفتن قدرت به بازدید این معبد نرفته است.

کارشناسان بالا گرفتن انتقادات کره‌جنوبی و چین از بازدید‌های کوایزومی از معبد یاسوکنی را دلیل خودداری آبه از دیدار این معبد در زمان نخست وزیری‌اش دانسته‌اند.

با این حال شینزو آبه تلاش کرده است با افزودن ماده‌ای الحاقی به قانون اساسی صلح‌آمیز ژاپن، نقش نظامی این کشور را در جهان افزایش دهد. به همین منظور نیز آژانس دفاعی ژاپن به وزارت دفاع ارتقا یافته است. شینزو آبه لوایحی را نیز به منظور تدریس وطن پرستی در مدارس ژاپن به پارلمان این کشور ارائه داده است.

کد خبر 28977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز