تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۵

همشهری آنلاین: پلیس فدرال و بازرسان امور کار برزیل، 1106 کارگر را که در مزارع نیشکر ایالت پارا واقع در منطقه آمازون به بیگاری مشغول بودند، از یوغ بردگی آزاد کردند.

به نوشته ال پاییس، آزادسازی این تعداد برده کار اجباری بزرگترین عملیات پلیس در این زمینه از سال 1995، سال آغاز مقابله دولت برزیل با کار اجباری بوده است.

اغلب افراد آزاد شده در این عملیات اخیر مردانی 18 تا 40 ساله بوده‌‌اند که از مناطق شمال شرقی برزیل ربوده  و به منطقه آمازون جهت کار در مزارع نیشکر منتقل شده بودند.
در ابتدا به این افراد قول دستمزد‌های بالا داده می‌شد اما پس از آنکه کارفرمایان آن‌ها بابت هزینه حمل ونقل و تغذیه و خرید ابزار کار مقروض می‌شدند، کارگران به صورت برده درمی‌آمدند.

طبق آمارهای سازمان‌های مختلف اکنون 25 هزار تا 85 هزار نفر در برزیل به بردگی اشتغال دارند.

لوییس ماچادو از مسوءلان دفتر سازمان جهانی کار در برازیلیا در این باره می‌گوید:می‌دانم در حالی که در قرن 21 هستیم به نظر می‌رسد در قرن  19 به سر می‌بریم. تفاوت برده داری قرن نوزدهم با قرن بیستم و برده داری آفریقایی با برده داری امروزی برزیل در این است که در برزیل برای بردگان تفاوت نژادی قائل نمی‌شوند و بردگان سیاه، سفید وسرخ پوست همه با هم بر سر مزارع نیشکر به بیگاری می‌پردازند.نقطه اشتراک میان همه آن‌ها نیز فقر است.