به گزارش مهر، رانندگی در سطح شهر که دارای موانعی مانند دوچرخه سواران، نابینایان و عابرین پیاده بی توجه است، برای رایانههای خودرو یک چالش بزرگ محسوب میشوند.
"کریس اورمسان" مجری این پروژه میگوید: خودروهای آزمایشی اکنون میتوانند با هزاران موقعیت شهری که یک سال پیش برای آنها بسیار دشوار بود، برخورد کنند.
وی با اشاره به موفقیتهای به دست آمده، از پیشرفتهای صورت گرفته برای کنترل کامل خودرو بدون دخالت انسان ابزار خوش بینی کرد.
این مطالب که بر روی وبلاگ اورمسان قرار گرفته است نخستین اعلام رسمی گوگل از سال 2012 تا کنون در مورد پیشرفت به سوی یک خودروی بدون راننده است که در آزمایشگاه پنهانی Google X در حال انجام است.
این شرکت اعلام کرده است هدف عرضه این فناوری به عموم تا سال 2017 است.
گفته میشود در رانندگی با این خودرو، در صورتی انسان کنترل خودرو را به دست میگیرد که رایانه آن قادر به این کار نباشد.
اما گوگل میگوید درنهایت این خودرو هیچ نیازی به راننده نخواهد داشت.
در طول مسیر، سرنشینان خودرو میتوانند مطالعه کنند، چرت بزنند، بخوابند یا هر کاری که میخواهند انجام دهند.
گوگل میگوید روزی فرا خواهد رسید که رایانهها بسیار بی خطرتر از انسان رانندگی کنند.
در راستای تلاشهای گوگل به این منظور، بخشی از تلاشهای این شرکت بر روی خودروهای روباتیک متمرکز شده است تا آمار قربانیان جادهای را کاهش دهد.
فناوری خودروی بدون راننده گوگل اکنون در 12 خودروی لکسوس RX450H SUVs تعبیه شده است.
در این خودروها حسگرهایی مانند رادار و لیزر، نقشههای سه بعدی از محیط اطراف خودروی بدون راننده را به شکل واقعی تهیه میکنند. نرم افزار گوگل نیز اجسام اطراف را به چهار گروه طبقه بندی میکند.
این گروهها شامل خودروهای در حال حرکت، عابرین پیاده، دوچرخه و موتور سواران، اجسام ثابت مانند تابلوها، خودروهای پارک شده و جدولهاست.
در ابتدا، ظرفیت و تواناییهای این خودرو خیلی مطلوب نبود زیرا گروهی از عابرین پیاده را در گوشهای از خیابان به عنوان یک نفر تلقی میکرد.
کانتری هون سخنگوی گوگل میگوید: اکنون این فناوری میتواند بین افراد تمایز قایل شود.
شیوه برخورد با موتور سواران
در شیوه برخورد با موتور سواران، مهندسین ابتدا نرم افزاری را برنامه ریزی کردند که دنبال ژست دست موتور سوار بگردد اما دریافتند اغلب موتور سواران از یک ژست استاندارد استفاده نمیکنند و گاهی اوقات به طور نادرستی در خیابان مارپیچ حرکت میکنند.
آنها با ارتقای این نرم افزار به سیستم یاد دادند تا رفتار موتور سواران را بر اساس هزاران برخورد در طول مسیر 16 هزار کیلومتری خودکار خود در خیابانهای شهر، پیش بینی کند.
چالش برخورد با علایم ایست
این فناوری میتواند نشانههای توقف را بخواند از جمله آنهایی که مراقبین مدرسه در دست میگیرند تا دانش آموزان از خیابان رد شوند.
اما این خودرو هنوز نمیداند کی بایستد و کی دوباره حرکت را آغاز کند چرا که برای رانندگی دفاعی برنامه ریزی شده است.
خودروهای گوگل میدانند در تقاطعها که مردم در مسیرهای دیگری رانندگی میکنند باید توقف کنند.
مهندسان هنوز باید روی کارهای رایج قابل پیش بینی در این خودرو کار کنند که از جمله آنها میتوان به شناخت نشانههای مختلفی اشاره کرد که رانندگان برای تعیین قصد خود به یکدیگر نشان میهند مانند، عوض کردن لاین، رفتن به سمت راست با روشن کردن چراغ قرمز و رانندگی در باران و مه.
تا کنون خودروهای گوگل حدود 1.1 میلیون کیلومتر را بدون تصادف در خیابانهای مختلف کالیفرنیا در وضعیت رانندگی خودکار پیموده است.