پنج شنبه 30 دی 1395 | به روز شده: 37 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
جمعه 16 شهریور 1386 - 21:26:01 | کد مطلب: 30825 چاپ

آشنایی با موتور جستجوی گوگل

میزآنلاین - همشهری آنلاین:
لری پیج و سرگی برین (Sergey Brin - Larry Page) دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد، هفتم سپتامبر ۱۹۹۸ گوگل را ثبت کردند.

آنها همزمان با شروع سال 1996 کار روی پروژه دکترای خود را آغاز کرده بودند، پروژه‌ای که قرار بود در آن یک موتور جستجو اینترنتی طراحی شود که با روش‌های جدید جستجو دقت را بالا ببرد.

پیش از پیدایش گوگل، منطق موتورهای جستجوی اینترنتی این‌گونه بود که سایت‌های مرتبط را با توجه به تعداد تکرار کلمات مورد جستجو می‌یافتند.

لری پیج و  سرگی برین، نام خودمانی پروژه خود را "BackRub" گذاشته بودند زیرا موتور جستجوگر آنها لینک‌های پشتیبانی سایت‌ها را بررسی می‌کرد و بر همان مبنا میزان اهمیت آنها را در نتایج جستجو تعیین می‌کرد. البته در همان زمان یک سایت کوچک دیگر هم با روشی مشابه کار می‌کرد. سایتی با نام RankDex.

موتور جستجوگر آنها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می‌شد. این دو دوست و همکار در 14 سپتامبر سال 1977 دامنه google.com را ثبت کردند.

آنها در هفتم سپتامبر سال 1998 کمپانی گوگل را ثبت کردند. سرمایه اولیه شرکت آنها به یک میلیون دلار می‌رسید.

در ماه مارس سال 1999 کمپانی‌ که دفترش در گاراژ یکی از دوستان در "منلو پارک" بود، به دفتری در خیابان 165 دانشگاه در "پالو آلتو" منتقل شد. در همان سال 1999 با بالا گرفتن کار کمپانی، شرکت به ساختمان کنونی گوگل منتقل شد.

این ساختمان مجموعه‌ای از چند ساختمان است که امروزه با نام Googleplex شناخته می‌شود. این نام خود بازی با کلمات است. Googolplex نامی‌است که به عدد 10 به توان 10 به توان 100 داده‌اند. در عین حال به دو کلمه google و complex هم می‌تواند اشاره کند.

افزایش تعدا کاربران اینترنتی سود زیادی را عاید گوگل کرد. کاربران جذب طراحی ساده، بدون پیچیدگی و تمیز آن شدند. البته طراحی سایت، کپی از یک موتور جستجوگر دیگر با نام Altavista بود اما به همراه روش منحصربفرد گوگل در جست‌و‌جو.

گوگل در سال 2000 فروش تبلیغات همراه کلمات کلیدی را آغاز کرد. در این روش، گوگل به ازای هر کلیکی که روی سایت می‌شود، 0.05 دلار می‌گیرد. البته این میزان بسته به کلمه کلیدی افزایش می‌یابد.

نکته مهم در این تبلیغات این است که به صورت متن هستند زیرا گوگل نمی‌خواست به طراحی ساده و بی‌شیله پیله سایت آسیبی وارد شود. همچنین این کار سرعت بارگذاری سایت را هم کم نمی‌کند.

با گسترش تعداد کاربرانی که از گوگل به عنوان موتور جستجو استفاده می‌کردند، رقابت گوگل هم با کمپانی‌های جریان اصلی کامپیوتر آغاز شد. نمونه این رقابت‌ها رقابت گوگل با شرکت مایکروسافت است.

کم‌کم گوگل گستره فعالیت‌هایش را به دنیای خارج از اینترنت و به دنیای رادیو و مطبوعات کاغذی هم کشاند. در 17 ژانویه سال 2006، کمپانی گوگل اعلام کرد که یک شرکت تبلیغات رادیویی را با نام dMarc خریداری کرده‌است. شرکتی که سیستم خودکاری برای آگهی دادن در رادیو طراحی کرده است.

گوگل همچنین فروش تبلیغات به روزنامه‌ها و مجلات را هم تجربه کرد. نخستین تجربه این چنینی گوگل در روزنامه شیکاگو سان تریبیون بود که فضاهایی را که برای تبلیغات در نظر گرفته شده بود اما تبلیغی برای آن نیامده بود؛ پر می‌کرد.

کار کردن در کمپانی گوگل به شغلی رویایی تبدیل شده است. داستان‌هایی که از کیفیت خدمات ارائه شده به کارمندان در این شرکت گفته می‌شود، سبب شده سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا رویای کار کردن برای این شرکت را در سر بپرورانند.

حقوق کارکنان گوگل پایین است. حقوق متوسط یک مدیر شبکه در این شرکت 33 تا 40 هزار دلار در سال است که نسبت به حقوق‌های مشابه پایین محسوب می‌شود. اما آنچه منبع درآمد اصلی کارکنان گوگل محسوب می‌شود، سهام گوگل است.

ارزش سهام گوگل بالاست و در این سال‌ها هم رشد زیادی داشته است. در سال 2004 بنیانگذاران گوگل، سرگی برین و لری پیج اعلام کردند که حقوق سالانه آنها از شرکت یک دلار خواهد بود. «اریک اشمیت»، مدیر شرکت نیز چنین حقوقی را درخواست کرد.

در سال 2005 مجله فوربس اعلام کرد سرگی برین با 14.1 میلیارد دلار و لری پیج با 14 میلیارد دلار دوازدهمین و سیزدهمین افراد پولدار در آمریکا هستند