مهم‌ترین خبر هفتمین روز بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را باید اظهارنظر کوتاه رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب دانست.

آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی که برای رونمایی از کتاب «بهار کتاب» و دوره 3جلدی «مفاهیم اجتماعی در قرآن مجید» به نمایشگاه کتاب آمده بود، از بازدید نکردن مقام معظم رهبری از نمایشگاه امسال خبر داد و دلیل آن را هم‌چنین اعلام کرد: تراکم کارها و مسئولیت‌های ایشان وقتی برای این کار باقی نگذاشت.

فقط 3روز دیگر

امروز را هم که پشت سر بگذاریم، برای بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران تنها 3روز دیگر فرصت باقی است و ساعت 20روز شنبه، فرهنگی‌ترین نمایشگاه سال ایران به‌مدت 11‌ماه و 20روز تعطیل می‌شود. این روزها مسیرهای منتهی به مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران شلوغ‌تر از همیشه است و مقصد بسیاری از اهالی فرهنگ و دوستداران کتاب و کتابخوانی، راهروها، خیابان‌ها و شبستان‌های بزرگ‌ترین نمازخانه پایتخت.

انتقال نمایشگاه‌

شاید بهار سال آینده درهای نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران در ورودی جنوبی این کلانشهر‌ روی مردم باز شود؛ جایی که شهرداری پایتخت ‌کلنگ احداث یک نمایشگاه بین‌المللی را به زمین زده و در سال آینده می‌تواند با میزبانی از نمایشگاه کتاب، معضل ازلی و ابدی جانمایی این رویداد بزرگ فرهنگی را برای همیشه ختم به خیر کند. این نکته‌ای است که محمدباقر قالیباف در بازدید روز سه‌شنبه ‌خود از نمایشگاه کتاب تهران 2بار به آن اشاره کرد.

سفالگری مذهبی

اگر به نمایشگاه کتاب رفتید، بازدید از فرهنگسرای کتاب را از دست ندهید که هر سال در نمایشگاه میزبان علاقه‌مندان است و امسال هم درست مقابل در اصلی شبستان بازدیدکنندگان را به تماشا می‌خواند. احتمالا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سالن کتاب شهرداری تهران یک روحانی جوان است که سفال‌سازی مذهبی را مقابل دیدگان مخاطبان به اجرا می‌گذارد و با دست‌های گلی و بیان شیوا، شیوه کار خود را به علاقه‌مندان توضیح می‌دهد.

دیدارهای اتفاقی

بازدید شهردار تهران از نمایشگاه کتاب همزمان شده است با حضور رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در سالن ناشران عمومی. قالیباف وقتی از حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی در غرفه کناری باخبر می‌شود، به دیدار ایشان می‌رود و پس از مصافحه و معانقه، چند کلمه محبت‌آمیز بین آن 2 رد و بدل می‌شود. شهردار تهران در مسیر آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری را هم می‌بیند و با ایشان سلام و علیک می‌کند. بازار حضور مقام‌های رسمی در نمایشگاه کتاب حسابی پررونق است.

اقبال مردم

وزیر ارشاد استقبال مردم را از نمایشگاه بیست و هفتم کتاب تهران در مقایسه با دوره‌های گذشته غیرقابل مقایسه دانست و در جمع خبرنگاران گفت: اقبال مردم به‌دلیل حجم زیاد کتاب‌هایی است که در حوزه داخلی و خارجی عرضه می‌شود. آمار فروش کتاب‌ها نسبت به سال گذشته هم قابل مقایسه نیست. هر چند بخش زیادی از آن به قیمت بالای کتاب برمی‌گردد. علی جنتی اظهار امیدواری کرد نمایشگاه کتاب در جهت توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مؤثر واقع شود.

سالن‌های کم‌رونق

شاید دلیل استقبال کم مردم به‌ویژه خانواده‌ها از سالن‌های کودک و نوجوان در ساعت‌های ابتدایی نمایشگاه دور بودن فاصله این سالن‌ها از شبستان باشد. شاید هم تعطیل بودن مدارس در ساعت‌های بعد از ظهر و خنک‌تر شدن هوا در لحظات عصرگاهی باعث شود خانواده‌ها بیشتر به غرفه‌های ناشران کودک و نوجوان سر بزنند. اگر قصد دارید صرفا از بخش کودک و نوجوان بازدید کنید، توصیه ما به شما ورود از در شمالی است.