همشهری آنلاین: کتاب "اولین کتاب بازیگری من" نوشته‌‌ "کریستن دابروفسکی" با ترجمه و تالیف رحمت امینی و حسین فدایی حسین منتشر شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از حوزه هنری، کتاب "اولین کتاب بازیگری من" حاوی درس‌های بازیگری، تمرینات، دستورات و بازی‌هایی برای خردسالان، نوشته‌‌ "کریستن دابروفسکی" با ترجمه و تالیف رحمت امینی و حسین فدایی حسین، توسط دفتر پژوهش‌های فرهنگی منتشر شد.

ناشر در یادداشت ابتدایی این کتاب آورده است: در کشور ما با توجه به کمبود معلم، دوره‌های آموزشی تئاتر و به ویژه کمبود کتاب و مقاله در زمینه‌ تئاتر کودکان و نوجوانان، علاقه‌مندان به این هنر از شناخت دقیق آن باز می‌مانند و در نتیجه ناچار به پذیرفتن الگوهای رایج چون برخی برنامه‌های تلویزیون، فیلم خارجی و بعضی سرگرمی‌ها که با معیارهای هنری تضاد دارند اما در دسترس‌اند، قرار می‌گیرد.

در ادامه‌ این یادداشت آمده است: دنیای امروز، تئاتر را پیشروترین وسیله‌ ارتباطی می‌داند و شناخت تئاتر را ضرورتی اجتماعی محسوب می‌دارد، چرا که سر و کار گروه تئاتر و تماشاگر با انسان زنده است و تبادل اندیشه و فکر.

از این رو هنر تئاتر از وجوه گوناگونی مورد توجه قرار می‌گیرد که شاید مهم‌ترین آن وجه آموزشی و تعلیم و تربیت است.

همچنین دکتر رحمت امینی؛ عضو هیات علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران؛ در پیشگفتار "اولین کتاب بازیگری من" مرقوم داشته است: آموزش صحیح و پایه‌ای تئاتر برای کودکان این مرز و بوم یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیریت‌های کلان فرهنگی بوده است.

در این که تئاتر می‌تواند اثرات تعلیمی و تربیتی موثری در کودکان داشته باشد، تردیدهایی هم اگر بوده، اکنون رنگ باخته است.

امروزه‌ از تئاتر برای آموزش بسیاری از مفاهیم علمی نیز بهره‌برداری می‌شود و در کنار آن تئاتر می‌تواند در خدمت تربیت و اصلاح رفتار کودکان قرار گیرد.

وی در توضیح کتاب خود متذکر شده: "اولین کتاب بازیگری من" یکی از کتاب‌های مجموعه‌ای با عنوان "مجموعه‌ اولین بازیگری من" است.

از مهمترین ویژگی‌های این کتاب قابل فهم بودن برای کودکان است. به‌گونه‌ای که اگر والدین و بزرگترها آن را برای کودکانی که هنوز الفبا را هم یاد نگرفته‌اند، بخوانند، کودکان به سادگی مفاهیم را درک کرده و تئاتر را فرا می‌گیرند.

امینی همچنین در مورد دیگر ویژگی‌های کتاب خود آورده است: از دیگر ویژگی‌های کتاب، قابل استفاده بودن برای مربیان و معلمان مدارس است تا از شیوه‌ منحصر به فرد آن برای آموزش گام به گام در مهدکودک‌ها و مدارس سود ببرند.

همچنین در ترجمه‌ و تالیف اثر نیز تلاش شده تا عناوین و اسامی، منطبق با فرهنگ و زبان ما تغییر یابد و بخش‌هایی از اصل اثر نیز به ضرورت همین اقدام حذف شده است.

کتاب "اولین کتاب بازیگری من" در نوبت چاپ اول (1393) در شمارگان هزار نسخه با قیمت 7000 تومان توسط دفتر پژوهش‌های فرهنگی، منتشر و توزیع شده است.

منبع: همشهری آنلاین