تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳

همشهری آنلاین: مقامات موزه فلورانس خطر سقوط مجسمه داوود،‌ اثرم جسمه‌ساز مشهور ایتالیایی،‌ میکل‌آنژ را به دلیل ایجاد ترک‌هایی ریز در قوزک‌های پای این مجسمه، نادیده گرفته‌اند.

براساس گزارش گاردین، مارکو فری سخنگوی موزه می‌گوید حتی اگر زلزله‌ای 5 یا 5.5 ریشتری در فلورانس رخ دهد،‌این شهر پابرجا خواهد ماند و مجسمه داوود آخرین شیئی خواهد بود که به زمین می‌افتد.

شورای مطالعات ملی ایتالیا با انجام تحقیقی که نتیجه آن هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد تعدادی ترک‌های ریز روی بخش‌های پایینی هردو پای مجسمه ایجاد شده‌است که می‌تواند استحکام آنرا به خطر بیاندازد.

براساس این گزارش این ضعف می‌تواند ناشی فشار وارد شده حین انتقال دادن مجسمه که پس از تکمیلش در سال 1504 در میدان پیزا دلا سیگنوریا نصب شد، به گالری آکادمیک باشد. این انتقال در سال 1873 رخ داد و جای مجسمه اصلی میدان،‌ نسخه‌ای از مجسمه‌ جایگزین شد. براساس این گزارش، پایه مجسمه در آن زمان از شیبی پنج درجه‌ای برخوردار بوده که باعث وارد آوردن فشار به پاهای مجسمه شده‌است.

اما فری می‌گوید این گزارش هیچ نکته خاصی ندارد و موزه به کنترل ارتعاشات وارد شده به مجسمه ادامه خواهد داد،‌ به گفته وی میزان فشار ناشی از ارتعاشات وارد شده به مجسمه با محدود شدن تعداد بازدید‌کنندگان کاهش یافته‌است. فری می‌گوید قرار نیست تغییری در موقعیت مجسمه ایجاد شود زیرا حرکت دادن جسم غول‌پیکری مانند این مجسمه کار بسیار دشواری است.

منبع: همشهری آنلاین