همشهری آنلاین: ارتشی کامل از سربازان سفالین که توسط فرمانروایان چینی در سال ۲۴۶ پیش از میلاد ساخته شده‌است، از زمان کشفش در سال ۱۹۷۴ باستان‌شناسان را مسخ‌کرده بود و به معمایی بزرگ تبدیل شده‌بود.

مجسمه

براساس گزارش تلگراف، محققان اما به آرامي به اسرار پنهاني اين مجسمه‌ها، از اجمله اينكه چگونه رنگ‌آميزي شده‌اند پي بردند. اما چگونگي ساخت مجسمه‌هايي تا اين اندازه واقع‌گرايانه همچنان پرسشي بي‌پاسخ باقي مانده‌بود.

ارتش سفالین

اكنون پس از ايجاد مدل سه‌بعدي از اين سربازان سفالين با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد تصويربرداري و عكاسي،‌ محققان دانشگاه كالج لندن دريافته‌اند اين سربازان از روي بدن سربازان حقيقي مدل‌برداري شده‌اند و در ساخت آنها از مدل‌ها و تكه‌هاي قالب‌گرفته شده از پيش ساخته شده استفاده نشده‌است.

گوش اين سرباز‌ها مهمترين راهنما براي كشف حقيقت چگونگي ساخت آنها بود: ساختار گوش‌ در ميان انسان‌ها از چنان تنوعي برخوردار است كه مي‌توان از آنها به عنوان جايگزيني براي اثرانگشت استفاده كرد.

محققان در اين پروژه گوش چپ 30 سرباز سفالين را مورد بررسي قرار دادند و از آنها از زواياي مختلف عكاسي كرده و مدلي سه‌بعدي از آنها ايجاد كردند. با بررسي اين مدل‌ها محققان دريافتند تنوع زيادي ميان گوش‌ها وجود دارد به اندازه‌اي كه يادآور تنوع ساختار گوش در يك جمعيت انساني است.

به گفته محققان اين يافته به صورت موقتي مي‌تواند از اين فرضيه پشتيباني كند كه سربازان سفالين با هدف ايجاد ارتشي حقيقي ساخته شده‌اند و يا هنرمنداني كه اين سربازان را ساخته‌اند، به جزئيات به شدت پايبند بوده‌اند تا نتيجه كار آنها تا حد ممكن واقع‌گرايانه باشد.

محققان مي‌گويند براساس يافته‌هايشان مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه سربازان سفالين به پرتره‌هايي از افرادي حقيقي شباهت دارند. اين يافته با يافته پروژه‌اي ديگر كه در سال 2003 انجام گرفت نيز همخواني دارد. در آن سال تاريخداني به نام جان كوملوس با بررسي 734 سرباز سفالين و مقايسه قد آنها با 150 مرد چيني قرن نوزدهمي، به اين نتيجه رسيد كه مجسمه‌ها ساختار فيزيكي حقيقي پياده‌نظام چين آن دوران را نمايش مي‌دهند.

محققان كالج لندن براي دستيابي به اطلاعات بيشتر درحال مطالعه دقيق‌تر روي تفاوت‌هاي تك تك گوش‌ها با يكديگر و ديگر اجزاي صورت سربازان سفالين هستند.

کد خبر 278033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha