همشهری آنلاین- محمد رسولی: شرکت Dell‌ از بزرگترین شرکت‌های سخت‌افزاری جهان اعلام کرد قصد دارد همچنان فعالیت خود را در منطقه آسیا گسترش دهد

مدیر منطقه آسیای شرکت Dell‌ با اعلام این خبر افزود این شرکت قصد دارد با افزایش فعالیت خود در منطقه آسیا، به خصوص چین، کره جنوبی و ژاپن، فعالیت خود را تا انتهای سال 2007 ، حداقل 20 درصد افزایش دهد. پاول هنری فراند، افزود که در سال گذشته و در هر فصل مجموعا 3.5 میلیون کامپیوتر خانگی، نوت‌بوک و سرور به این سه کشور  صادر شده است و به نظر می‌رسد می‌توان با توجه به روند رو به رشد این کشورها، بیست درصد بر این تعداد افزود.
از سال 1980 تاکنون که Dell شروع به فروش PC‌و نوت‌بوک کرده است (تاسیس Dell)، تنها شرکت بزرگی محسوب می‌شود که همواره محصولات خود را به صورت مستقیم به کاربران می‌فروخته و هیچ واسطه، فروشنده و فروشگاهی اجازه فروش محصولات این شرکت را نداشته و کاربران با مراجعه به سایت‌های منطقه‌ای یا مراکز خدمات این شرکت درخواست خود را به صورت آنلاین یا تلفنی ارائه می‌کرده‌اند.

ولی از چندی پیش و به دنبال از دست دادن رتبه اول فروش در جهان و تقدیم آن به شرکت HP، این شرکت تصمیم به بازنگری در نحوه فروش خود گرفته است. این شرکت تاکنون با چند فروشنده بزرگ وارد مذاکره شده و به آنها مجوز فروش اعطا کرده که از جمله آنها مجموعه فروشگاههای وال‌مارت را می‌توان نام برد.
به گزارش سایت IDC و گارتنر اکنون HP با 19 درصد رتبه اول فروش PC  را در جهان دارا بوده و Dell‌با 15 درصد در رتبه دوم قرار دارد. (این دو شرکت، تحقیقات و آمارگیری شرکت‌های فعال در زمینه تکنولوژی را انجام می‌دهند.)
آسیا به دلیل دارا بودن بیش از نیمی از جمعیت جهان، همواره مورد توجه شرکت‌های سخت‌افزای و نرم‌افزاری بزرگ آمریکایی بوده زیرا می‌تواند سود سرشاری را راهی این شرکت‌ها کند. کشورهای جنوب شرق آسیا نظیر چین، کره و ژاپن با جمعیت بسیار زیاد خود و همچنین جامعه‌ای در حال رشد با سرعت بالا، اکنون بازار مناسبی برای این شرکت‌ها محسوب می‌شود. بدیهی است در مرحله بعد، دیگر کشورهای آسیایی پرجمعیت که از روند رشد تکنولوژی کندتری برخوردار هستند، مورد توجه این شرکت‌ها قرار خواهند گرفت.
بدون شک هند، پاکستان، افغانستان و ... مقصد بعدی این شرکتها خواهند بود و کما اینکه تحقیقات در مورد بازار محلی آنها از هم اکنون آغاز شده باشد.

Rasouli@Hamshahri.org