درحالی‌که کمتر از ۲۰روز به زمان ارائه راهکارهای اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه باقی مانده است، دیروز رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‌وگو با ایسنا نظرات قابل تاملی درباره این دریاچه بیان کرد.

 

محمدرضا تابش، به یکی از معضلات اصلی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت که ارتزاق و درآمد ده‌ها هزار کشاورز اطراف دریاچه ارومیه وابسته به چاه‌های آبی است که باعث تضعیف حوضه آبریز دریاچه شده اما چه‌کسی می‌تواند جلوی مردم بایستد و بگوید که می‌خواهیم چاه‌های کشاورزی را پلمب کنیم؟ هرگاه همه به این اتفاق و اتحاد رسیدیم می‌توانیم برای حل مشکل دریاچه ارومیه نیز اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه احیای کامل دریاچه ارومیه امکان‌پذیر نیست، وضعیت اسفبار این دریاچه را محصول 30، 40سال سوءتدبیر در عرصه محیط‌زیست دانست و گفت: برای حل مشکل دریاچه باید ریسک کرد. تابش با تأکید بر اینکه نباید با مسئله دریاچه ارومیه برخورد احساسی کرد، گفته است که باید با معضل دریاچه ارومیه به‌صورت فنی و علمی برخورد کرد. راه‌حل مسئله ارومیه یکساله، 2ساله یا 5ساله نیست و ما نباید مردم را امیدوار کنیم بلکه این موضوع نیاز به جراحی‌هایی با ریسک بسیار بالا دارد که همه باید پای آن بایستند؛ حتی نمایندگان مردم در مجلس.