همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان از آغاز تدارکات برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد و اعلام کرد: ۱۵ میلیون برگه رای برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان چاپ شده است.

به گزارش ایرنا نور محمد نور سخنگوی کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان روز شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: تدارکات لازم به طور غیر علنی برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به مراکز و استان ها ارسال خواهد شد.

نور با تاکید بر استفاده از تجارب دور اول برگزاری انتخابات گفت: امنیت بسیاری از مراکزی که در دور اول به دلیل مسایل امنیتی تعطیل بود، در این دور تامین خواهد شد و مردم آن مناطق می توانند به پای صندوق های رای حاضر شوند.

سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان افزود: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا همانند دور اول، در برخی مراکز رای گیری با کمبود برگه آرا مواجه نشویم.

نور در عین حال با درخواست از دو نماینده پیشتاز دور اول انتخابات افغانستان برای معرفی ناظران انتخاباتی خود، گفت: 50 هزار کارت نظارت بر روند برگزاری انتخابات برای ناظران دو نامزد صادر و به طور مساوی بین آنان تقسیم خواهد شد.

نور امضا و تایید ناظران نامزدها را در برگه صورتجلسه حوزه ها در این دوره ضروری دانست و گفت این اقدام برای جلوگیری از شبهاتی است که در دور اول اتفاق افتاد.

هیچیک از هشت نامزد شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در 16 فروردین در سراسر این کشور برگزار شد نتوانستند، حد نصاب لازم 50 درصد بعلاوه یک رای را برای پیروزی در دور اول کسب کنند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با حضور عبدالله عبدالله با 45 درصد آرا معادل 2 میلیون 972 هزار و 141 رای و ˈاشرف غنی احمد زیˈ با 31.6 درصد آرا معادل 2 میلیون و 84 هزار و 547 رای به دور دوم کشیده شد.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی با پذیرش نتایج دور اول انتخابات با قدردانی از حضور گسترده مردم افغانستان در پای صندوق های رای از آنان خواسته اند پرشور تر از دور نخست در این دوره از انتخابات نیز شرکت کنند.

کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بر اساس قانون انتخابات این کشور، 24 خرداد را زمان برگزاری انتخابات دور دوم ریاست جمهوری افغانستان با حضور دو نامزد پیشتاز اعلام کرده است.

11 تیرماه نتایج ابتدایی دور دوم و 31 تیرماه پس از بررسی شکایات احتمالی، نتایج نهایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 16 فروردین 93 با مشارکت حدود هفت میلیون نفر از 12 میلیون واجدین شرایط شرکت در انتخابات، برگزار شد.

میزان حضور مردان در این دوره از انتخابات افغانستان 64 درصد و حضور زنان 36 درصد اعلام شد.

کارشناسان این دوره از انتخابات افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار شد، موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغانها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی و تاکید کردند که افغانها نشان دادند قادر به اداره امور کشور خود هستند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها